5 streetwear-märken att hålla koll på nästa år

Se Dopest lista på vilka klädmärken som är värda att slänga ett extra öga på nästa år

Streetwear-världen växer och växer. I takt med att vi avrundar år 2017 och går in mot ett nytt år så tittar Dopest-redaktionen på 5 streetwear-märken som vi tror kommer växa ytterligare och som vi tror får ännu större hype nästa år.

Aimé Leon Dore

Skapades av Teddy Saints år 2014 i New York efter att han behövde hitta en ny inkomstkälla då deras familjerestaurang hotades med stängning. Teddys mål var att skapa ett varumärke som hämtar sin inspiration från viben i Queens, New York. Resultatet blev varumärket Aimé Leon Dore som har sina rötter i 90-tals rap där hiphop artister som bland annat Mobb Deep och Nas är förgrundsfigurerna. Aimé Leon Dore beskriver sig själva som ett livsstils, sport och ready to wear märke och har tidigare beskrivits av Highsnobiety som New Yorks motsvarighet till A.P.C.

Aimé Leon Dore syns allt flitigare på både killar och tjejer med ett genuint streetwear intresse och blev än mer mainstream efter sin senaste FW17 kollektion. Dopest-redaktionen har höga förhoppningar på kommande SS18 och FW18 kollektioner och tror därför att Aimé Leon Dore tar nästa steg till att etablera sig ännue starkare.

Missa inte Aimé Leon Dores concept shop i NY som vi skrivit om tidigare här. Aimé Leon Dore finns att köpa hos bland annat Caliroots.se

PLACES+FACES 

PlacesplusFaces drivs av Ciesay och Solomon Boyede (aka. Soulz) och har idag gått till att bli ett av UKs mest hypade varumärken inom livsstil. Det hela startade som ett (amatör) fotoprojekt på Tumblr år 2013 och har idag gått till att bli ett klädmärke, en musikfabrik (besök deras Soundcloud här), event/partyfixare och mycket mer. Under åren har PLACES+FACES haft projekt som involverar Travis Scott, Ian Connor, Skepta, Frank Ocean för att nämna några.

Ciesay och Solomons väg in till modevärlden började med att dem tryckte två hoodies med sin logga på som de alltid hade på sig i samband med plåtningar för att marknadsföra sig själva, lite som ett visitkort på en tröja. Allt fler ville köpa deras hoodies så det ledde till att dem år 2014 började sälja hoodies med Places+Faces loggan på – plaggen sålde slut på nolltid. Ciesay och Solomon har i en intervju med RedBull tidigare berättat att dem kommer att fortsätta släppa ”Dope Merch” och öppna upp flera pop-up butiker. I takt med att hypen fortsätter och sprider sig  utanför UK och att allt fler varumärken vill samarbeta med PLACES+FACES så får P+F en naturlig plats på denna lista.

MRC NOIR (M+RC NOIR)

Märket MRC NOIR (Marchénoir) grundades av designern Yoni Zalberg som bestämde sig för att lansera sitt egna varumärke år 2014 när han inte tyckte det fanns något varumärke som motsvarade hans förväntningar. Det franska streetwear-märket MRC NOIR startade som en hemlig butik i Paris som bara kunde besökas om man beställt tid för visning. För att kunna beställa tid var man tvungen att känna någon från teamet bakom MRC NOIR. Målet var att hålla det så exklusivt som möjligt. Än idag fortsätter man på spåret att hålla det exklusivt och limiterat. Man har stängt ner ”butiken” i Paris och kör enbart online – där en kod brukar behövas för att få komma in på sidan. Dessvärre så säljer kläderna oftast slut på samma dag som webbshopen går live. Det positiva är att man ibland öppnar upp pop-up butiker i storstäderna som senast i London samt att det verkar som att man även börja öppna upp för utvalda återförsäljare att sälja plaggen, bland annat Belgiska Centrevillestore.

Inspirationen för MRC NOIRS kollektioner hämtas oftast från 80 och 90-talets amerikansk streetwear. Under året har bland annat artister som Lil Yachty, Yung Thug och Playboi Carti setts gå runt i plagg från MRC NOIR.

A-COLD-WALL*

Ett annat brittiskt streetwear märke på framfart är A-COLD-WALL* (ACW*). Märket skapades av den 26 årige  Samuel Ross som bland annat arbetat som Virgil Ablohs kreativa assistent tidigare och har en examen i grafiskdesign och illustration. Just Samuel Ross artistiska bakgrund där han arbetat med produkt och grafisk design samt audiovisuella upplevelser är en vital del i A-Cold-Walls* design och utformning av plaggen. Detta sammanvävs med inspirationen för kollektionerna som allt som oftast hämtas från brittisk streetkultur och den kulturkrock som kan uppstå bland olika klasser och delar inom det brittiska landskapet, exempelvis arbetarklass uniformer med Savile Row skrädderi.

ACW* säljs endast hos 6 återförsäljare runt om i världen, det beror på att Samuel Ross har som ett krav att få ha en installation där kollektionen presenteras på en kreativ yta med dekoration, videos och soundtracks.

Detta år har A-COLD-WALL*  hunnit med ett samarbete med NikeLab, Fragment Design och SSENSE. För SS18 ser vi ett fortsatt samarbete med NikeLab och ett kommande med Levis. Det har även ryktats om ett kommande samarbete med ovannämnda PLACES+FACES efter att Samuel Ross teasat om det på Instagram. Dopest-redaktionen tror att ACW* kommer slå igenom ännu starkare nästa år.

A post shared by Samuel Ross (@srd_______) on

 

ALYX

Det har gått väldigt snabbt för Kaliforniabaserade varumärket ALYX, sedan man första gången presenterade sin debutkollektion för kvinnor år 2015, till att tidigt samarbeta med världsberömda fotografen Nick Knight, få återförsäljare som MACHINE-A och Dover Street Market att ta in plaggen till att tidigare i år ha lanserat sin första herrkollektion i samarbete med japanska Fragment Design samt släppt en skokollektion med Vans. Bakom märket ligger kreatören Matthew Williams som tidigare skapade streetwearmärket Been Trill tillsammans med Heron Preston och Virgil Abloh. Matthew Williams har även tidigare jobbat med Kanye West, Lady Gaga, Miley Cyrus och Alexander McQueen innan hans bortgång.

Namnet ALYX kommer efter namnet på Matthew Williams dotter och inspirationen för kollektionerna hämtas från urbana subkulturen från världens alla hörn samt från Matthews ungdomsår i Kalifornien och hans tidigare tid inom underhållningsindustrin. Kollektionerna kännetecknas av djärva texter och broderad grafik på detaljrika plagg som kommer i premiumtyger och i skräddarsydda snitt. Med tanke på senaste årens framfart och Matthews vänskapskrets så är det svårt att inte ha med ALYX på en lista som denna.