7 filmer att se på bio i januari

Januaris biofilmer har något för alla

Varför inte börja det nya året med en riktigt spektakulär bioupplevelse? Kanske hittar du precis vad du behöver för att ta dig igenom resten av året. I månadens urval hittar vi mordiska dockor, Hollywoodglamour och en remake på en viss blivande svensk klassiker. Med sådan variation måste det finnas någonting som känns rätt!

Babylon 

 

Damien Chazelles Hollywoodepos Babylon kommer äntligen visas på vita duken mot slutet av januari. I den tre timmar långa filmen tar regissören bakom Whiplash och La La Land publiken på en resa tillbaka till 1920-talets Hollywood. Här möter vi en stumfilmstjärna känd för sina extravaganta fester spelad av Brad Pitt, samt Margot Robbie, i rollen av stjärnskottet Nellie LaRoy. Under flera år får vi följa en rad karaktärer under deras uppgång och fall. Här väntar dekadens och girighet av bibliska proportioner, om man ska tro titeln, som refererar till den gudlösa staden Babylonien. Filmen, som redan haft premiär i USA, är hittills en kommersiell flop och har delat kritiker. Men både publik och kritiker enas om att filmen vittnar om en enorm mängd passion och hängivenhet mot filmkonsten.

Inte för alla, men kanske för dig. Se Babylon på bio från och med 27 januari.

Holy Spider

 

I Ali Abbasis Holy Spider måste journalisten Rahimi bege sig till Irans heliga stad Mashhad för att undersöka en rad brutala mord. Filmen är baserad på den verklige mördaren som kom att bli känd som ”Spider Killer”. Mellan åren 2000-2001 mördade han 16 kvinnor och riktade specifikt in sig på sexarbetare. Abbasi själv förbluffades som ung över konservativa som hyllade seriemördaren, eftersom de menade att han ”rensade gatorna från syndare”. Därför har regissören valt att skapa en film som speglar ett övergripande problem i det iranska samhället. I en intervju beskrev han hur projektet inte är en film om endast en seriemördare, utan ett ”serial killer society”. Filmen ämnar att spegla ett djupt rotat kvinnohat som sällan blir konfronterat i offentliga rum.

Holy Spider var redan inspelad när kurdiske Mahsa Amini, född Jina Amini, mördades av landets moralpolis. Trots detta är det svårt att inte låta tankarna vandra mot protesterna i Iran, med filmens ämne i åtanke.

Ali Abbasi emigrerade till Sverige år 2002, men flyttade sedan till Köpenhamnn där han fortfarande är bosatt. Efter ett positivt mottagande på festivaler, däribland Cannes, har Holy Spider blivit utsedd som Danmarks Oscarsbidrag för i år. Se Holy Spider på bio från och med 20 januari.

A Man Called Otto

 

Nu till något betydligt mer lättsamt. Publiksuccén En man som heter Ove blev en av det föregående årtiondets största svenska biofilmer. Så när planer på en amerikansk remake uppdagades i kölvattnet av filmens Oscarsnomineringar var ingen egentligen förvånad. Med svenska filmer som når denna nivå av internationell framgång är remaken mer regel än undantag. Amerikanernas undertext-hat har lett till att allt från Millenium-trilogin till Ruben Östlunds Turist fått samma behandling.

Nu har Ove blivit Otto, och med ändringen följer en rejäl budgetökning, från 40 till 526 miljoner kronor. En stor del av summan har gått till att värva stjärnan Tom Hanks (Forrest Gump), som tar över rollen som den tjuriga huvudkaraktären från Rolf Lassgård. Samtidigt har Hannes Holm gett över stafettpinnen till Marc Forster (World War Z, Quantum of Solace) när det gäller regi.

Filmen kan vara kul att se även om bara för att jämföra mot originalet, eller gnissla tänder åt amerikanernas lättja. Se A Man Called Otto på bio från och med 13 januari.

M3GAN

 

I denna Child’s Play-inspirerade sci-fi-skräckis med story från James Wan (Saw, The Conjuring), kan vi vänta oss en bergochdalbana av hjärtklappningframkallande jumpscares och minnesvärda dödsscener. M3GAN följer den föräldralösa flickan Cady, spelad av Allison Wilson, vars moster ger henne en ny lekkamrat i form av AI-dockan M3GAN. Som väntat går saker snett, då M3GAN blir allt mer självständig och vänder sig mot sin skapare. Projektet fick uppmärksamhet då ett klipp från trailern på när den mordiska dockan dansar gick viralt på TikTok.

Filmen har fått ett positivt mottagande av kritiker, som berömt hur filmen blandar skräck med komisk satir av samtiden. Deadline rapporterar att framgången resulterat i att planer på en uppföljare redan är på gång. Har ME3GAN potential att bli en uppdaterad Chucky för samtidens publik? Se M3GAN på bio från och med 13 januari.

The Banshees of Inisherin

 

Vad skulle du göra om din bästa vän från en dag till nästa bestämde sig för att ni inte längre var vänner? Detta obekväma scenario måste Pádraic, spelad av Colin Farrell (The Lobster, The Batman), konfrontera i The Banshees of Inisherin. Colm, spelad av Brendan Gleeson (Braveheart, Harry Potter), säger nämligen upp parets livslånga vänskap och lämnar Pádraic till att försöka reparera relationen. Filmen ser skådespelarparet återförenas med regissören Martin Mcdonagh för första gången sedan 2008’s In Bruges, en mörk dramakomedi om en ångerfull yrkesmördare.

Denna gång möter vi dock paret i en historisk miljö, eftersom The Banshees of Inisherin utspelar sig på 1920-talets Irland. Sedan sin premiär på filmfestivalen i Venedig har filmen hyllats världen över och är en favorittippad film för årets Oscarsgala.

Se The Banshees of Inisherin på bio från och med 27 Januari.

All the Beauty and the Bloodshed

 

I samband med en pågående utställning beskriver Moderna muséet Nan Goldins som ”en av vår tids mest omtalade och kontroversiella konstnärer”. Fotografen har sedan 80-talet vigt sitt liv åt fotografi, och på senare dagar aktivism. I All the Beauty and the Bloodshed utforskar Oscarsbelönade dokumentärfilmaren Laura Poitras Goldins kamp mot familjen Sackler, ägarna av Pordue Pharma, ett företag som spelat en betydlig roll i USAs opioidkris.

Nan Goldin har under sin karriär som fotograf tagit stort intresse för marginaliserade grupper. Under HIV-epidemin påverkades många av konstnärens vänner, vilket gav henne viljan att skildra ämnet, som många helst undvek. Även striden mot Sackler är personlig, då Goldin själv återhämtar sig efter ett opiatberoende. Poitras har med dokumentären både skapat en hyllning till en av vår tids mest intressanta fotografer, och även till aktivismen som verktyg för förändring.

All the Beauty and the Bloodshed har biopremiär 13 januari.

Lost Highway – Klassiker

https://youtu.be/XmFgO2fJQuI

 

En saxofonist svarar ett samtal från porttelefonen i sitt hem i Los Angeles, på andra änden säger en röst ”Dick Laurent is dead”. Så börjar ett yrselframkallande och bitvis helt osammanhängande mysterium, som 25 år senare fortfarande skrämmer och förvirrar tittare till samma grad som på premiären 1997. I denna neonoir-thriller full av förväxlade identiteter, gangsters och mörka krafter får publiken bevittna en kreativ mästare under sin storhetstid. David Lynch har fått både ros och ris för sina surrealistiska verk, och Lost Highway är inget undantag. Filmen, som mottogs ljummet av kritiker, har på senare år uppnått kultstatus och ses idag som en av regissörens essentiella filmer.

Som vanligt i Lynchs filmer lurar ett obeskrivbart mörker precis under ytan, tills det avslöjar sig och sväljer sina offer med skoningslös glupskhet. Lost Highway är en av de Lynchfilmer där mörkret tillåts stå i centrum, och genomsyrar varje bildruta, konversation och romatiskt ögonblick.

Med ett mörkt soundtrack gästat av Rammstein och David Bowie, matchat av ett lika dystert slut, är Lost Highway en film som lever kvar i tankarna långt efter att eftertexterna rullat.

Se Lost Highway på bio från och med 24 januari.