Acne Studios och Fjällräven presenterar kommande samarbete

Mode möter natur i Acne Studios och Fjällrävens kommande kollektion

 

Sverige möter Sverige, två utav de största svenska varumärkena går ihop för en unik kollektion som slår ihop Acne Studios skandinaviska moderna design med Fjällrävens frilufts- och funktionskläder. Fjällräven har växt till att ha blivit ett starkt globalt varumärke mycket tack vare den populära Kånken-väskan, en väska du hittar på människor runt om i världen, från Hong Kong, New York, Stockholm till London. I Sverige och Norden har väskan sedan sitt intåg år 1978 länge varit en klassiker.

Denna kollektion är ett smart samarbete som leder vägen till nya fans för de båda svenska märkena. I de tre bilder som teasas ser vi vad som tros vara tre vinterjackor. Vi ser en jacka i orange med en Sverige-flagga, en annan liknande bild fast i Fjällrävens klassiska blåfärg med en Acne Studio x Fjällräven logga på samt en bild i kamouflage färg.

ACNEs chefdesigner Jonny Johansson och Henrik Andersson, Head of Innovation and Design på Fjällräven, har hämtat sin inspiration till kollektionen genom att utforska arkiven tillsammans och hittade sina gemensamma favoriter. Sedan började experimenterandet för att ge Fjällräven-klassikerna en uppdaterad streetkänsla, säger dem till ELLE. I samma intervju med ELLE säger även Henrik Andersson att man velat inspirera folk att komma ut mer i naturen med kollektionen.

”Vi vill inspirera folk att komma ut mer i naturen och på så sätt också bry sig mer om naturen och miljön. Kanske kan vi inspirera en del av Acne Studios kunder att tillbringa mer tid utomhus”.

Acne Studios x Fjällräven kommer att presenteras i sin helhet den 30 augusti och släpps online och i utvalda butiker den 6 september. Läs mer på fjällräven.se