adidas påbörjar avvecklingsprocessen av Reebok

Efter 15 års samarbete säljer adidas det kämpande Reebok

År 2005 köpte tyska sportjätten adidas upp Reebok för att hjälpa de nå ut på den amerikanska marknaden. Nu går adidas ut med ett meddelande. Som en del av deras femårsstrategi har de beslutat att sälja Reebok – i syfte att lägga full fokus på det egna varumärket.

adidas har påbörjat avvecklingsprocessen av dotterbolaget Reebok för att maximera värdet av det egna företaget och stärka dess ledande roll på den globala sportmarknaden. Processen kommer pågå under 2021 och framåt. Fler detaljer kring företagets strategiska businessplan kommer avslöjas under Investor and Media Day den 10 mars.

“The long-term growth opportunities in our industry are highly attractive, particularly for iconic sports brands. After careful consideration, we have come to the conclusion that Reebok and adidas will be able to significantly better realize their growth potential independently of each other. We will work diligently in the coming months to ensure a successful future for the Reebok brand and the team behind it.” säger adidas CEO Kasper Rorsted.

adidas köpte upp Reebok för 15 år sedan. Trots att de stärkt varumärket genom olika strategier och ökat dess värde avsevärt, har Reebok alltid haft det kämpigt. Enligt Reuters kan bolaget värderas till cirka $1 billion USD. Vad som kommer hända med Reebok efter adidas avveckling är oklart, men det finns många alternativ. De kan till exempel välja att gå independent eller säljas till en annan retailer.

Håll koll på hemsidan för fler nyheter!