Adoo: "Mina föräldrar flydde ett krig för att ta oss till Sverige, jag vill inte ge min son sämre villkor"

Adoo pratar om sin label Delli Music Group, sin karriär, synen på gangster-rap och varför han hellre lyfter upp andra artister.

Under vårt första möte med Adoo, på ett gatukök på Södermalm, handlar vårt första samtalsämne om kebab. Det finns en evig diskussionen om hur mycket kebabsåserna skiljer sig åt mellan städerna Göteborg, Malmö och Stockholm. Varje invånare argumenterar för att deras stad har den bästa kebaben och den bästa såsen. Men precis som så många gånger innan, kan vi inte heller denna gång fastställa vilken stad faktiskt som gör den bästa kebaben.

Vi vandrar längs de slaskiga gatorna på Söder. Innan vi möttes på lunch hade Adoo träffat skivbolaget Cosmos. Adoo som länge varit artist driver nu sin egna label – Delli Music Group tillsammans med artisterna Zeki, Bori & SuanShuezJeaff och Hamodii.

Tanken var att starta Delli redan 2012 ihop med Warner, men efter mycket om och men så blev valet lite otippat ett sammarbete med Cosmos Music Group.

Hur kom ni i kontakt med Cosmos, de är ju inte kända för att ha satsat särskilt mycket på hip hop? 

”Vi är signade till Cosmos på grund av Magnus Källskog. Titta vad han gjorde för Medina när han jobbade på Warner … För mig handlar det inte om bolaget, det handlar om personerna du jobbar med. Och det var två-tre personer jag verkligen ville jobba med, Calle Rydberg och Magnus Källskog. Jag ville öppna dörren för de andra på Delli och de kunde jag göra med rätt personer.”

Men Adoo fortsätter och berättar att resan dit med Delli Music Group inte varit lätt …

”Det är många gånger jag känt att jag velat skita i allt. Det är väldigt mycket pengar och tid man lägger ner. Precis innan vi signade med Cosmos kände jag – det är nu eller aldrig med musiken. När jag kontaktade skivbolagen fick vi plötsligt chansen hos alla, med identiska erbjudanden. Cosmos var det som det kändes bäst hos, antingen var man en i mängden hos de vanliga bolagen eller så satsar man på ett bolag som ville satsa på en fullt ut. Vissa av storbolagen ville knappt betala resan från Göteborg till Stockholm”

Det finns en stor blandning inom Delli i musikstilen, vad är tanken ?

”Det ska vara blandat eftersom varje artist är unik i sig i sitt sound. Jag vill inte ha artist som plagierar någon annan. Det finns bra exempel på artister som kört sitt race och som folk tvivlat på, men när de väl exploderat då vill alla köra samma sound. Titta bara på när Abidaz kom med sitt sound eller Karim och Mwuana. Det handlar om att vara först på det du gör. Tror man på det tillräckligt då går man in helhjärtat.”

Skillnaden mellan Stockholm & Göteborg

Vi är eniga om att svensk hip hop och pop är genrer som växer otroligt mycket just nu. Detta märktes under P3 Guldgalan i år då vi förutom Mwuana såg artister som Jireel och Lamix kamma hem priser. Detta blev ett kvitto på att svensk hiphop är större än någonsin. Men det finns en del skillnader från stad till stad.

Det känns som att många Göteborgs-artister inte fått uppmärksamheten de förtjänar. Håller du med, och tror du att det hade varit annorlunda om de var från Stockholm?

”Absolut, nästan alla labels är här i Stockholm. Jag är tvungen att pendla upp för att kunna vara med på alla möten. I Göteborg har många inklusive mig, fått casha upp allting från egen ficka men här har många artister kunnat få en push av labels, något vi sällan kunnat få i Göteborg. A&R’s pallar inte resa till Göteborg och leta artister.

”Det som hände för 5-6 år sen i Stockholm börjar ske i Göteborg idag. Detta tack vare folk som Babak Azarmi som lyckats öppnat upp dörren för Malmö, Göteborg och Stockholm.”

Sen är inte hip hop i Göteborg lika stort som i Stockholm, där har det varit mycket mer rock och pop. Det har varit tufft att få spelutrymme på många scener. Det är först nu det kommer … Det som hände för 5-6 år sen i Stockholm börjar ske i Göteborg idag. Detta tack vare folk som Babak Azarmi som lyckats öppnat upp dörren för Malmö, Göteborg och Stockholm.”

Vilka stockholmsartister tycker du är grymma?

”Z.E är tvärtung jag tycker om hans stil, han är ett stort framtidslöfte. Även Lamix gör ett grymt jobb, inget snack och Jireel är klar. Det är så när du har rätt team och bra laganda och lägger ditt förtroende i deras händer och vet att de kommer göra sitt bästa utan att du motarbetar de, då kan de bra. Stor eloge till både Pato Pooh och Kristian Riffo som gjort grymt jobb och är fantastiska människor.”

 

Adoo har länge varit en aktiv artist och fokuserat på sin egna karriär. Genom åren har han släppt låtar som Gängkrig och Dom misstänkta. Han har länge jobbat väldigt nära Sam-E från Medina. Han har varit en viktig mentor för honom genom åren. När Adoo beskriver deras relation, beskrivs Sam-E som en familjemedlem. Adoo beskriver honom som ett musikaliskt geni.

År 2010 släppte han sitt mixtape Göteborg, med enbart gästerna Medina eller Sam-E. Två år senare följdes det upp med EP:n Getaway Göteborg. Bland de sex spåren fanns Dom misstänkta som gästades av Medina-duon Sam-E och Alibrorsh samt Abidaz.

Varför gick du från att fokusera på din solo-karriär till att lyfta upp andra?

”För det Sami (Sam-E) gjorde för mig, var att han tog upp mig och tog in mig i Medina klicken. Fastän många inte var positivt ställda till det så öppnade han väldigt många dörrar för mig. Då ville jag ge tillbaka på ett eller annat sätt. Om man slutar ge tillbaka då stannar det någonstans. För mig blir som ett tack och ge tillbaka de till därute. Jag gläds när det går bra för någon annan, och jag är en sån som tror på folk eftersom jag själv varit i den värsta sitsen …

”Då ville jag ge tillbaka på ett eller annat sätt. Om man slutar ge tillbaka då stannar det någonstans. För mig blir som ett tack och ge tillbaka de till därute.”

Än idag är jag och Sami fortfarande nära vänner trots att han flyttade till Stockholm. Men jag förstod honom. När han försvann blev det dags för mig att steppa upp och göra min egna grej.”

Det känns som att du kom igång efter Getaway Göteborg, men sen försvann du ett tag?

”Jag hade ju familjeförhållanden. Jag förlorade 2 barn och då blev de tungt för mig. Jag insåg att musiken inte var allt. Det var tufft jag fick bekosta hela skivan från min ficka vilket gjorde att de blev problem ekonomiskt eftersom pengarna gick till skivan istället för familjen. Vid den tiden hade jag inte ens ett vanligt jobb och att lägga 25 000 på en video då, det kostade …”

Vad kan vi förvänta oss från Adoo i år?

”Mycket faktiskt. Jag har en hel platta som inte släppts. Jag tror det blir min sista platta. Jag har fått barn jag driver ett företag vid sidan om musiken och jag har lärt mig mycket. Varför jag stannade upp lite efter låtar som De misstänkta var för när min son såg mig på musikvideos pekade och sa ’Där är pappa’ så står man och skriker ’Fuck Polisen. Då blir det tufft. Det kändes fel.”

”När min son såg mig på musikvideos pekade och sa ”Där är pappa” så står man och skriker ”Fuck Polisen”. Då blir det tufft.”

Gangster-rap är vanligt nu, ofta i förorterna. Har artisterna något ansvar tycker du?

”Jag förstår situationen och aggressionen, jag har själv varit med om det. Men för mig blev det ett steg jag tog när man blir vuxen och inser saker och ting. Jag ville göra det bättre för min son.

Mina föräldrar flydde ett krig för att ta oss till Sverige, jag vill inte ge min son sämre villkor eller förutsättningar att lyckas när jag istället kan peka honom åt rätt riktning. Där är jag i det hela idag. Barnen tar efter mer än man tror. Om man är någons förebild och sjunger om vissa saker, vad tror du händer när de växer upp?

Jag har absolut inget emot den musiken, jag har full förståelse för det men om jag personligen har den möjligheten så vill jag kunna gärna utnyttja min sista skiva och mitt sista år för att förändra. Om de fortfarande lyssnar, för jag kanske inte har samma publik som jag hade då… ”