AIK x Nike släpper limiterad försäsongströja

Intäkterna från 'AIK Royal Edition' går till Stadum Sports Camp

De senaste åren har kopplingen mellan fotbollen och streetwear blivit alltmer påtaglig. Flera collabs mellan idrotten och modebranschen har rönt mycket uppmärksamhet och bara under den senaste veckan presenterade PSG en matchtröja tillsammans med Stüssy. Fotbollströjan har gått från ett plagg en enbart bär på fotbollsplanen, till en stapelvara i den modeintresserade personens garderob. 

Ett svenskt fotbollslag som verkligen tagit vara på den här trenden är Stockholmsklubben AIK. Laget har de senaste åren fått en hel del internationell uppmärksamhet för sina samarbeten av olika sort. Ända sedan 2018 när samarbetet med Nike tog vid, har duon tagit fram en helsvart Nike Air Max 90 med referens till den Blåa Linjen (tunnelbanelinjen) i Stockholm, tillsammans med flera limiterade fotbollströjor som gått fort åt på internationella hemsidor.

Nu presenterar AIK och Nike ännu en limiterad försäsongströja. “AIK Royal Edition” som tröjan heter, går i ett uttalat “kungligt” tema med en rolig vink till att flera av kungahusets medlemmar är uttalade AIK-supportrar. Till skillnad från klubbens typiska svarta och gula färger, går det nya kittet i marinblåa färger med breda inslag av guld. På magen där sponsornamnet i vanliga fall sitter, är istället ‘AIK’ ingraverat i stora guldiga bokstäver. Över bröstet återfinns en tonad karta över Stockholm som ett litet hommage till hemstaden, vilket fungerar som ytterligare en intressant detalj. 

Klubben berättar att alla intäkter från försäljningen doneras till den ideella organisationen Stadium Sports Camp, som hjälper till att ge barn och unga möjligheten att idrotta. AIK Royal Edition släpps till försäljning fredagen den 25 februari, kl 10:00 på aikshop.se