Både Issey Miyake & Yohji Yamamoto släpper klockor

Två japanska legender samarbetar med konstnären Tokujin Yoshioka respektive märket G-Shock

Idag kommer dubbla klocknyheter från Japan. De två ikoniska designersen och varumärkena Issey Miyake och Yohji Yamamoto (Känd för sin adidas-collab Y3) har mer eller mindre varit en del av klockbranschen under en långt tid. Issey Miyake WATCH är exempelvis en fristående sektion från varumärket och deras ”O”-modell slog igenom stort för cirka tio år sedan.

Nu kommer de med en uppdaterad version av den abstrakta klockan, designad tillsammans med en annan japansk konstnär: OS 2020:s designer Tokujin Yoshioka.

”O-Bold” är en uppdaterad version av ”O”-modellen med, som namnet kanske avslöjar, en bredare design. Den består av en clean, genomskinlig plastkropp som formas runt armen likt ett armband. Själva uret har också en minimalistisk design utan siffror, med endast två visare och mindre timmesmarkörer på urtavlan. Klockan designas i samarbete med Tokujin Yoshioka, som bland annat designade facklan och mycket annat under OS 2020 i Tokyo.

Klockan släpps till en början i variationer av färgerna clear, grey och yellow. Den kommer bli tillgänglig på hemsidan och hos utvalda återförsäljare den 4:e april.

En annan som vanligtvis siktar på stilrena designs är Yohji Yamamoto, som denna gång släpper en mer detaljerad klocka tillsammans med Casio-ägda G-Shock. Den är en tolkning av den ikoniska 5600-modellen, GM-S5600YS-1 är dock en mer kompakt och slim version av originalet.

Den är utrustad med 20 ATM-vattentålighet, stöttålighet och LED-bakgrundsbelysning. Den har en metallram och är klädd i ett klassiskt band, samt ett extra specialtillverkat textilband som är unikt för collaben. Det extra bandet kommer med ett skydd för att skydda klockans framsida, som kan dras tillbaka, vikas genom spännet och hållas på plats med kardborreknäppning. En taktisk design som påminner mycket om den tech-wear som märket utforskat förut.

Den officiella releasen kommer att ske nu på fredag den 24:e mars, via Yohji Yamamotos hemsida såväl som i en pop-up butik i Omotesando, Japan (Ifall du skulle råka befinna dig där).