Ryktet: Snart kan du skippa reklam på Instagram & Facebook

Efter moderbolaget Metas utdragna kamp med EU kring reklam kan de nu ha hittat en "lösning", i form av prenumerationer

The New York Times rapporterar genom vad de själva kallar för ”säkra källor” att Mark Zuckerbergs Meta är i processen av att utveckla betalda prenumerationstjänster för sina största appar Instagram & Facebook, men endast inom Europa. Detta kommer till följd av företagets långdragna dispyt med Europeiska Unionen (EU) angående integritet och såld personlig information.

EU har anklagat Meta för integritetsintrång genom deras annonsspårningstjänster, vilket innebär den del av din data som används för att optimera marknadsföring eller som säljs vidare till andra parter (ofta vad som innefattas av ”cookies”). Irlands dataskyddskommission bötfällde Meta med 1,3 miljarder dollar tidigare i somras för att ha överfört data från europeiska användare till USA, vilket strider mot GDPR. USA och EU undertecknade ett dataöverföringsavtal i juli, vilket lättade på restriktionerna för sociala medieplattformar, men Meta ska alltså trots detta ha brutit mot lagarna.

Du kan redan idag välja bort riktad reklam i EU genom apparnas inställningar, men nu ska alltså företaget enligt uppgifter överväga betalda prenumerationer, för att komma runt vissa lagar. Hur exakt det kommer att gå till återstår att se, då Meta själva inte har kommenterat uppgifterna.