Burton & Virgil Abloh lanserar snowboard-kollektion
Pengarna går till mångfaldsarbete inom snowboard och mode
Burton presenterar resultatet av sitt andra samarbete med den bortgångne designern Virgil Abloh. Den limiterade kollektion, Burton c/o Virgil Abloh, består av snowboard, boots och bindningar, och är resultatet av ett tvåårigt samarbete duon emellan – med målet att samla in pengar till mångfaldsarbete inom snowboard och mode.
Kollektionen innehåller totalt 10 exklusiva snowboards som allihop auktioneras ut digitalt den 15e mars via Virgil Abloh’s ”Post-Modern” Scholarship Fund”. Insamlingen syftar till att ”främja rättvisa och inkludering inom modebranschen genom att tillhandahålla stipendier till studenter med svart, afroamerikansk eller afrikansk härkomst”. Dessutom kommer en begränsad upplaga av snowboards, boots och bindningar designade av Virgil att släppas på Burton.com den 22 mars. För att hylla Virgil Ablohs liv och arv, kommer även Burton under tre år donera $300 000 till ändamål som stärker mångfalden inom snowboard.
”Det var väldigt viktigt för Virgil att ett samarbete med Burton stod för något, att det förmedlade ett större budskap, så han skapade ett manifest för att vägleda kollektionen”, berättar Adrian Josef Margelist, Chief Creative Officer på Burton. ”Varje person som arbetade med det här projektet, från snowboard designerna och projektledarna till åkarna vid fotograferingen, tog Virgil’s ord till sitt hjärta. Hans ord blev vårt manifest, vårt mantra, vår motivation”.
De tio exklusiva brädorna är inskrivna med Virgil’s ord “Produkter som genom sin existens inte bara står som bevis för utvecklingen av en subkultur och sport utan även blir en artefakt som bevisar att mångfald inom snowboard inte bara är en idé utan något som faktiskt sker”. Det är ett manifest som speglar Burtons varumärkesvärderingar och engagemang för att driva rättvisa, mångfald och inkludering för den långsiktiga hälsan för företaget, sporten och samhället.
Du hittar Virgil Ablohs ”Post-Modern” Scholarship” via länken här.