Carlings lanserar världens första digitala kollektion - Neo-EX

Med hjälp av 3D-designers har Carlings utformat & producerat klädkollektionen Neo-Ex, som endast existerar digitalt

Instagram har förändrat modevärlden de senaste åren, och kan nu ses som den viktigaste plattformen för modekreativitet. Unga människor älskar att visa och utrycka sin kreativitet inom mode och stil online. En oskriven moderegel är att inte visa upp sig själv i samma outfit två gånger på sociala medier. Samtidigt är de den mest upplysta generationen i historien, vilket betyder att de är väl medvetna om den negativa påverkan klädesindustrin har på den värld vi lever i. Faktum är att klädesindustrin ensam står för 10% av världens koldioxidutsläpp.

Med hjälp av 3D-designers har Carlings utformat och producerat klädkollektionen Neo-Ex, som endast existerar digitalt, en kollektion helt utan negativ miljöpåverkan. Kollektionen är inspirerad av den virtuella världen, som dataspel, anime och cyberpunk. Neo-Ex är framtagen i samarbete med den digitala influencern ”Perl.www”.

Den limiterade kollektionen består av 19 produkter och kostar mellan 100 – 300 SEK. NeoEx kommer endast gå att köpa på Carlings webbshop från och med den 14 november klockan 11.00. Alla intäkter från projektet går direkt till Water Aid för att uppmärksamma problematiken kring den enorma vattenförbrukningen klädesindustrin står för.

Såhär funkar det

1. Du köper en produkt från den digitala klädkollektionen Neo-Ex.

2. Du laddar upp en bild med den posering du vill att klädesplagget ska sitta på.

3. Carlings 3D-designers monterar kläderna på bilden, så det ser ut som du bär klädesplagget i det verkliga livet.

4. Du får bilden skickad till dig, klar att publicera online.