Casablanca lanserar sin första womenswear-kollektion någonsin

"There has always been strong feminine sensibility running through the Casablanca DNA"

 

De senaste åren har det franska lyxvarumärket Casablanca tagit världen med en storm. Charaf Tajer, designer och grundare för varumärket, har genom stilren design och referenser från 60-talets Frankrike och Italien – lyckats ge dagens mode nostalgiska vintage-vibbar som skriker av lyx och elegans.  

Trots omständigheterna med en rådande pandemi som härjar över världen, har Casablanca de senaste månaderna fortsatt blomstra. Tidigare i år nominerades Tajer och Casablanca till det prestigefyllda LVMH Prize, bara för att några månader senare presentera Spring/Summer 2021-kollektionen After the Rain Comes the Rainbow under sommarens digitala Paris Fashion Week. 

Tidigare denna vecka gick Casablanca ut med den efterlängtade nyheten om att de släpper sin första womenswear-kollektion någonsin. 

“There has always been strong feminine sensibility running through the Casablanca DNA, so launching a dedicated womenswear collection makes total sense for us. When I designed this collection I had an intelligent, visionary woman in mind – her femininity is her strength, but she can embrace the beauty of the masculine too,”  berättar Tajer i ett uttalande.

Kollektionen behåller det traditionella Casablanca DNA:t med eleganta vintage-vibbar och pastellfärger samtidigt som kollektionen påminner om typiska ´Tennis club vibes´ genom stilrena polotröjor och sportswear, men också enkla silkesskjortor i typiska, handmålade Casablanca-motiv. 

Den exklusiva kollektionen består av 15 plagg och kommer endast säljas på Net-A-Porter.

Foto: Casablanca