Cherrie, Zara Larsson, Imenella m.fl. lyfter fram kvinnliga musikskapare via Spotify satsningen EQUAL

I samband med internationella kvinnodagen

I dag är det internationella kvinnodagen och hög tid att uppmärksamma kvinnor och kampen att få delta i samhället på samma villkor som män – en grundläggande mänsklig rättighet. I samband med dagen vill Spotify tillsammans med flera kända kvinnliga artister bidra till en mer jämställd musikbransch. Detta med hjälp av en ny satsning som ska lyfta fram och hylla kvinnliga kreatörer via den dedikerade musikhubben EQUAL och festivalen Nine Muses.

Under 2021 var färre än 23,8% av artisterna som streamades på Spotify i Sverige kvinnor. Av de 50 mest streamade låtarna i Sverige hade 19,1 procent kvinnliga låtskrivare och 4,8 procent kvinnliga producenter. Motsvarande siffror för året innan var 10,9 respektive 1,2 procent.

Det finns betydligt fler kvinnliga artister och musikskapare än vad statistiken ger sken av, de behöver bara få synlighet och rätt support för nå fler lyssnare. Med EQUAL vill vi stötta dem och inspirera till ett mer jämställt musiklyssnande. Hela vår bransch behöver steppa upp och bidra till förändringen, berättar Jenny Hermanson, Nordenchef på Spotify och fortsätter:

Nu vänder vi blicken mot fansen för att uppmuntra dem att i högre grad upptäcka och faktiskt lyssna på mer musik skapad av kvinnor. Fansen sitter på makten och möjligheten att lyssna mer jämställt”. 

Nu sätter Spotify ytterligare fart på sin satsning att bidra till en mer jämställd musikbransch. Bland annat genom en dedikerad hubb som lyfter fram musik skapad av och med kvinnor. EQUAL-hubben som den heter, finns på mer än 50 marknader och i Sverige sluter en rad artister upp för att “kvinnoampa”, dvs, hylla och höja kvinnliga artister och musikskapare.

Cherrie, Zara Larsson, Imenella, Peg Parnevik, Daniela Rathana och Tove Styrke är artisterna som alla kommer fylla EQUAL-hubben med personliga ihopsatta spellistor som innehåller musik skapad av och med kvinnor. EQUAL-hubben är en satsning som fortsätter under hela året med en rad aktiviteter för kvinnliga musikskapare. Parallellt arbetar Spotify kontinuerligt med att förbättra representationen av kvinnliga musikskapare i sina redaktionella spellistor, där lyssnandet på kvinnliga artister idag är 25% (jämfört med 23% kvinnliga artister när svenskarna själva väljer vad de vill lyssna på). 

Den 8 mars är även Nine Muses Festival tillbaka, ett årligt event grundat 2019 av Spotify, Kinnevik, MTG och Discovery. Festivalen har ett fokus på kvinnlig gemenskap och utbyten av erfarenheter och årets tema, ‘Create Your Own Path’, syftar till att utforska sätt att lyckas som kvinna i den kreativa industrin. Under eventet, som sker under en dag, bjuds flera ledande kvinnliga kreatörer in, både globala och lokala, för att dela sina erfarenheter i paneldiskussioner och workshops. Det arrangeras även liveframträdande och utställningar och bland årets talare finner vi forskaren och reklamkvinnan Nina Åkestam Wikner, prisbelönta modedesignern Louise Xin, Vogues globala underhållningschef Deborah Ababio och Spotifys globala Equity & Impact-chef Elizabeth Nieto. 

Vill du veta mer hur du anmäler dig och deltar i det fysiska samt digitala eventet? Mer information hittar du här på Nine Muses Festival. Artisternas egna spellistor finns att lyssna på här nedan!