Chinatown Market byter namn efter kritik

"We should have done this sooner but it is never too late to do the right thing"

Det Los Angeles-baserade streetwearmärket Chinatown Market har officiellt meddelat att de kommer byta namn. Det efter kritik från bland annat AAPI-nätverket som menar att namnet aldrig var deras att använda. Chinatown Market och dess grundare Michael Cherman går samtidigt ut med ett uttalande på sociala medier där de berättar att bytet borde ha skett för länge sedan, men att de förstår problematiken och kommer ändra namn inom de närmaste månaderna.

“Our name was inspired by the shops, people, and vibrance of Canal Street and Chinatown in New York but it’s not our name to use. We did not do enough to consider what this name would mean to the communities in Chinatowns across the world and we need to take ownership of this mistake. It’s time to do the right thing and we are committed to being a part of the change.” meddelar Michael Cherman.

I uttalet skrivs det också att resterande produkter med det gamla namnet kommer att doneras till ideella organisationer som hjälper AAPI-community. Läs hela meddelandet nedan, och vänta dig ett nytt varumärkesnamn från Chinatown Market inom kort.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av CHINATOWN MARKET (@chinatownmarket)