Missa inte ’Copenhagen Cowboy’ på Netflix

Skaparen av ’Pusher’-trilogin och ’Drive’ tillbaka i Köpenhamns undervärld

Vi börjar i ett slakthus, grisar kvider och händer iklädda svarta handskar greppar hårt kring en hals. Scenens mystik, stiliserade våld och, underligt nog, grisar, är en bra representation av vad Copenhagen Cowboy har att erbjuda. 

Kriminalserien är producerad av Netflix, där serien har premiär 5 januari, medan danske Nicolas Winding Refn står för regin. Projektet ser filmskaparen återvända till hemlandet för första gången sedan 2005, då han regisserade finalen i den omtalade Pusher-trilogin.

Sedan dess har Winding Refn nått internationell framgång med filmer som Drive och Only God Forgives, i vilka Ryan Gosling gestaltar tystlåtna antihjältar med ifrågasättbara motiv. Efter 17 år är regissören tillbaka i Köpenhamns undervärld och med honom flera av de stilgrepp han utvecklat under Los Angeles-åren. Av dessa är en av de mest utmärkande den starka neonbelysningen, som får varje bildruta att bada i rött, blått och lila. Under en Q&A på Stockholms filmfestival berättade Winding Refn även hur seriens huvudkaraktär blivit inspirerad av hans tidigare verk.

Ett mål med serien var nämligen att återuppliva den enstöriga antihjälten från Drive och Only God Forgives i kvinnlig form. Resultatet av detta är Miu, spelad av Angela Bundalovic (The Rain). Precis som sina företrädare är Miu fåordig och tillbakadragen, men tvekar inte att ta till dödligt våld om hon behöver. Förutom en nära övermänsklig styrka besitter Miu övernaturliga förmågor, som både kommer till användning, och gör henne till en måltavla.

I sitt försök att navigera den hårda miljön drabbar hon samman med mafiabossar, knarklangare och psykopatiska adelsmän. Serien fungerar som bäst i dessa spända scener, när bilderna och det hårda synthsoundtracket får sköta snacket. Då Miu sällan öppnar munnen uppstår långa, atmosfäriska sekvenser utan dialog. Under en förhandsvisning på Stockholms filmfestival kommenterade Winding Refn på dessa scener. Regissören är tydlig med hans fokus är att skapa en upplevelse, som även utnyttjar den fulla potentialen av streaming.

‘’You go to an experience to have an experience and watching it in a beautiful cinema like (Capitol) is one way of doing it. You can also watch it on your iPhone, which I a lot of times do. It’s all about the personal viewing and the relationship between you and the experience.’’

Han utvecklade sina tankar kring att jobba med streamingjätten Netflix, och den kreativa frihet produktionsbolaget lyckligtvis gav honom.

‘’I shoot in chronological order, which means that the running joke was always ‘’What script are we shooting’’ because every day I would just change things. It’s a bit like painting. And thank god Netflix, which were the studio behind the show was very supportive, and the deal was that as long as I remembered telling them what i was going to make, they were fine with it.’’

Se Copenhagen Cowboy 5 januari på Netflix! Se trailern nedan.