Damlandslaget får träffa sig själva som barn med #VårTidNu

Inför fotbolls VM i Australien & Nya Zeeland nästa vecka har spelarna fått träffa sina nioåriga jag, med hjälp av AI

Inför FIFA Women’s World Cup 2023 lanserar idag det Svenska Landslaget och huvudpartnern adidas kampanjen #VårTidNu.

För att illustrera kraften i att lyssna till sitt “lilla jag”, och som en påminnelse till landslagsspelarna inför VM, har AI-teknologi använts för att återskapa nioåriga versioner av Stina Blackstenius, Olivia Schough och Caroline Seger. I en videohälsning får man se landslagsspelarna möta sina nioåriga motsvarigheter och höra uppmaningarna de får inför det stundande VM-slutspelet.

Bakgrunden till parollen grundar sig i att landslagsspelarna, olikt många andra, har orkat hålla fast vid sin barndomsdröm och genom sina framgångar blivit förebilder för nästa generation. Särskilt för unga idrottande flickor, där statistik från Centrum för Idrottsforskning visat att många överger drömmen redan i de tidiga tonåren.

För att på ett trovärdigt sätt återskapa de nioåriga versionerna av landslagsspelarna har AI-verktyg tränats baserat på intervjuer med spelarnas familjer, insamlade barndomsbilder och videoklipp och gamla dagboksanteckningar. Detta för att kunna efterhärma utseende, mimik och språk. I Youtube-videon nedan kan du se mötet:

Som ett sätt att inspirera fler unga till att drömma stort och se vägen till landslaget framför sig har man även skapat plattformen www.vårtid.nu. Där kan besökare, med hjälp av textbaserad AI, blicka in i en möjlig framtid och få en skräddarsydd berättelse om ens egen väg till landslaget skriven om sig.

Årets VM-slutspel går av stapeln i Australien och Nya Zeeland med start den 20:e juli. Sveriges spelar sin premiärmatch den 07.00 söndagen den 23:e juli och ställs i den matchen mot Sydafrika. Matcherna sänds på TV3, TV6, TV10 och Viasat samt streamas på Viaplay.