Daze Days: enorm potential trots mindre önskvärd start

Spana in bilderna från Stockholms nya klubbfestival.

Woah Dad!:s initiativ att starta en tvådagars klubbfestival, Daze Days, i ett av Stockholms mest berömda klubbområden utlovade mycket. På pappret hade festivalen en välgenomtänkt line-up med artister som kanske inte är världsstjärnor än, men som besitter både enorm talang och möjligheten att bli berömda namn i framtiden. Bland dessa fanns kritikernas kelgris Yves Tumor, R&B-fenomenet Sinéad Harnett och Storbritanniens nästa megastjärna Octavian.

Därför blev det ett kolossalt antiklimax när en av arrangörerna ställde sig på scen på Slakthuset under fredagsnatten för att annonserar att Octavian inte skulle genomföra sin spelning på grund av en ”incident bortom[deras] kontroll”. Det blev en stor besvikelse för publiken i den vid tillfället fullsatta lokalen, som skulle komma att gå miste om första dagens headliner. Incidenten var, enligt Londonartisten, övervåld från väktares håll och resulterade i en mycket ilsken rant på rapparens Instagram-stories. Incidenten kommer i en tid då väktare allt oftare kritiseras för att gå över gränsen för accepterat våldsbruk.

Innan händelsen inträffade var den första festivalkvällen trots allt mycket lyckad. Sushi x Kobes tidiga spelning lyckades inte dra till sig många åskådare, men det tycktes inte påverka den norska duon som skakade huset med sitt trademark-sound, bestående av våldsamma technoinspirerade beats och kaxig rapp. Kelvyn Colt kom därefter upp på scenen iklädd en balaclava som fick somliga att skrika ”Omg, 1.Cuz!”, och tog över scenen med ett publiknära framträdande (balaclavan åkte av redan efter den första låten). Han gästades dessutom av Mitchy Iris, som körde sin senaste singel ”Heartbreak Anth3m”. Bäst under kvällen var den tredje akten Flohio vars elektriska show tog publiken med storm tack vara en salig blandning av flera musikstilar. Hon lyckades sprida energi till åskådarna och dessutom hålla upp den under ett långt framträdande, likt en riktig show-woman. Setet avslutades med hennes mest kända låt, ”Toxic”, och lämnade sedan utrymme åt den DJ som spelade på hypen, och bibehöll den, i väntan på den uteblivna Octavian.

Trots gårdagens matta upplösning lockade även festivalens nästkommande dag till sig många besökare. Programmet på Slakthuset förflyttades till Kraken där spelschemat bestod av VIBE GOD, Obongjayar, Sinead Harnett och Cautious Clay. Flera av artisterna tycktes nästintill okända för den svenska publiken, men mottogs ändå med öppna armar. Den Huston-födda rapparen VIBE GOD, aktuell med singeln ”Buckle Up, skapade en vibrerande stämning och satte ribban för kvällen högt. Därefter entrade Obongjayar scenen med sitt råa, hårda sound och mentaliteten av en rockstjärna. Efter att de tidigare nämnda artisterna svept in som en orkan, varvades energin ner när de följande akterna Sinéad Harnett, och senare Cautious Clay, förgyllde kvällen med kvällen med mjuk och följsam R&B.

Kvällens höjdpunkt utspelade sig dock på Slaktkyrkans stora scen. Där hade unga, underground-, punk- och hiphop-fans samlats i väntan på Död Marks första Sverigespelning någonsin. Död Mark är artisterna Yung Lean och Guds punkprojekt. ”Jonte, Jonte, Jonte!” skanderade publiken lyckligt, men rättades snabbt. ”Nej, Död Mark” sa Yung Lean och åskådarna hoppade snabbt på tåget. Publikfavoriten och titelspåret ”Drabbad av sjukdom” försatte publiken i en euforisk trans. Död Mark gav den hungriga folksamlingen just precis det som de så länge längtat efter, och ännu lite till.

För att vara första upplagan någonsin var Daze Days, trots den uteblivna Octavian, mycket lyckat. Det är en festival för musikälskare, Pitchfork-fans och de som vill ha chansen att se sina favoritartister på en intim, mindre spelning. Och bäst av allt, Daze Days fyller det festival-tomrum som finns på vintern. Vi hoppas på en uppföljare nästa år!