
Foto: Db
Erling Haaland svarar på en av Skandinaviens största frågor i Db:s 2025-kampanj
Erling Haaland frontar Db:s holiday-kampanj 2025 och avslöjar äntligen vad Db står för, samtidigt som nya resväskan Ramverk Alu™ visas upp.
När det vankas högtid är det inte bara julmust och glögg som gäller, det är också dags att ställa de stora frågorna. Som till exempel: Vad står egentligen Db för? Svaret kommer nu, och ja… det är enklare än du tror: ”It’s just Db.”
I årets holiday-kampanj, med titeln ”It’s just Db”, tar Db tillfället i akt att ge klarhet i det namn som ofta väcker nyfikenhet bland både nya partners och byråer. Med en lättsam ton och en blinkning till varumärkets filosofi påminns vi om att det inte alltid handlar om namnets ursprung, utan vad det står för. Som Jonathan Weaver, Db:s Chief Marketing Officer, säger:
”Många av de varumärken vi använder varje dag har namn vi egentligen inte förstår. Men vi vet vad de står för, Strava handlar om att pusha sina gränser med vänner, Apple handlar om att tänka annorlunda. På samma sätt handlar Db mer om vad vi tror på än vad vi kallas.”
Kampanjen tar inspiration från klassiska julfilmer, och i år är det National Lampoon’s Christmas Vacation som står som referenspunkt. Roadtrips med familj och vänner över vackra landskap är helt enkelt julkänslan på film, och perfekt för Db:s storytelling.
Självaste Erling Haaland frontar kampanjen och presenterar Db:s nya, kommande resväskekollektion Ramverk Alu™, som lanseras våren 2026. Kollektionen lovar ren design, kompromisslös kvalitet och skydd för allt du packar. Haaland blir ansiktet utåt för varumärkets högtidsbudskap: att oavsett var du befinner dig i världen, kommer du alltid tillbaka som en bättre version av dig själv.
Db:s kampanj är ett humoristiskt, hjärtevärmande och inspirerande sätt att avslöja hemligheten bakom namnet, och den visar att även de största stjärnorna kan ha kul med sina varumärkesval.



