Behind the Brand - Historien bakom Denim Tears

Bakom Denim Tears står Tremaine Emory - från Marc Jacobs och Kanye West till Supreme och ett varumärke som bär svart historia.

I DOPEST ”Behind the Brand”-serie uppmärksammas olika varumärkens historia och bakgrund, med nedslag i världens alla hörn. Den här gången riktar vi blicken mot Tremaine Emory och Denim Tears, märket som gjort mode till ett verktyg för kultur, minne och motstånd.

Från London till Yeezy – Tremaine Emorys väg mot toppen

Tremaine Emorys resa började långt innan Denim Tears föddes.

År 2010 flyttade han till London för att jobba med Marc Jacobs, där han började bygga sitt namn inom modevärlden. Det var där han finslipade sin känsla för storytelling och estetik, två saker som senare skulle bli kärnan i Denim Tears.

Mellan 2016 och 2018 jobbade Emory som creative consultant och brand director för Kanye West, där han var med och formade Yeezy-erans uttryck. Efter det tog han rollen som art & brand director-at-large för Stüssy, där hans känsla för kultur och autenticitet fick ännu mer utrymme.

No Vacancy Inn – en kreativ rörelse

Utöver sina samarbeten har Emory också grundat kollektivet No Vacancy Inn tillsammans med Acyde. No Vacancy Inn är mer än bara ett namn, det är en rörlig plattform för musik, konst, mode och samtal, med allt från radioshower och DJ-sets till pop-ups och samarbeten världen över.

Födelsen av Denim Tears

År 2019 lanserade Tremaine Emory sitt eget varumärke, Denim Tears, med en tydlig vision: att berätta den svarta historien genom mode. Den första kollektionen släpptes på 400-årsdagen av slaveriets början och utforskade sambandet mellan bomull, kolonialism och svart identitet i USA. Plaggen pryddes av blommiga kransmönster, symboler för minne, sorg och överlevnad, men också hopp.

Sedan dess har Denim Tears blivit en kulturell röst som sträcker sig långt bortom kläder. Varje kollektion är ett samtal, en påminnelse och en hyllning till afroamerikansk historia och motståndskraft.

Supreme, konflikter och kreativ frihet

I februari 2022 tog Tremaine Emory över som Supremes första kreativa direktör, en historisk utnämning för ett varumärke som format hela streetwear-scenen.

Men hans tid där blev kortare än väntat. Efter meningsskiljaktigheter med grundaren James Jebbia lämnade Emory sitt uppdrag i augusti 2023. Enligt uppgifter berodde avhoppet på bristande kommunikation kring ett samarbete med konstnären Arthur Jafa som stoppades internt, något Emory adresserade i sitt öppna avskedsbrev.

Vilka har haft på sig Denim Tears?

Precis som många andra inflytelserika varumärken har Denim Tears fått ett rejält lyft genom support från artister och atleter. Nedan ser du några av profilerna som har burit märket och varit med och spridit dess budskap.