Så var det svenska TikTok-året 2021

ABBA, A36 och SINAN tog TikTok med storm

Att TikTok exploderat i popularitet i år råder det ingen tvekan om. Kanske har pandemin och isoleringen gjort att många sökt sig till nya sätt att uttrycka sin kreativitet på. Nu sammanfattar TikTok  det innehåll som varit störst i år. Vi hittar allt från trender som TikTok-pasta till ABBA och A36.

Varje månad används TikTok av mer än 1 miljard människor. Det är alltså inte så konstigt att plattformen har stort inflytande på vad som faktiskt blir trendigt.

Tacowrapen som sågs av 15 miljoner

Få kan ha missat den globalt omtalade TikTok-pastan med tomater och fetaost. Originalklippet har setts över 16 miljoner gånger är omskrivet över hela världen. Men även i Sverige finns recept och rätter som inspirerat till tittning. Däribland tacowrap gjord av @simplefood4you, som setts mer än 14,9 miljoner gånger.

De största mathändelserna:

ABBA återförenas och Sinan blir storstjärna

Det har varit ett händelserikt musikår på TikTok. Årets största musiknyhet var när Sveriges största musikexport genom tiderna, ABBA, meddelade att man skulle släppa ny musik och att man i samband med det startade ett konto på TikTok. Några månader senare har kontot över 2 miljoner följare, och användare kan nu använda klassiska sånger som ”Dancing Queen” och ”Take a Chance on Me” i sina TikTok-videor.

TikToks effekt på musikindustrin är ett faktum. Människor upptäcker nya låtar och den framgången lever vidare även utanför plattformen när låtar som blivit populära på TikTok snabbt når topplistorna. Sinan och låten Commando är ett tydligt exempel på hur plattformen bidrar till musikupptäckt. Låten är den som i Sverige använts flest gånger på TikTok under 2021, hela 94 100 videor som setts 89 miljoner gånger. Även A36 monsterhit ”Samma gamla vanliga” har växt på TikTok. 

De största musikhändelserna:

Sportåret: Will Ferrell, Heja Sverige och sjungande hockeymålvakter

Även sport är populärt på plattformen. Det var extra tydligt bland annat under fotbolls-EM och under hashtagen #HejaSverige som fått mer än 70 miljoner visningar. Under hashtagen delade svenska folket sitt stöd för herrlandslaget i fotboll. Där kunde man bland annat se skådespelaren Will Ferrell ge sina lyckoönskningar till herrlandslaget, med en video som setts över 600 000 gånger.

Frölunda hockey är den mest framgångsrika svenska idrottsklubben på TikTok med flertalet virala klipp som setts hundratusentals gånger. Däribland när man satte en mikrofon i målvakten Niklas Rubins hjälm och sa att man ska skicka honom till Melodifestivalen. Det roliga klippet har setts över en halv miljon gånger.

Division 6-laget Kållandsö GOIF är en liten fotbollsklubb från Västergötland, som har blivit desto större på sociala medier. Med över 12 000 följare på TikTok slår de allsvenska storklubbarna AIK och Djurgården i följarantal. Dessutom har de samlat miljontals visningar på sina klipp.

De största sporthändelserna: