
Foto: Dickies butik i Nicosia Mall (Texas)
Dickies säljs för 600 miljoner dollar till Bluestar Alliance
Dickies säljs för 600 miljoner dollar till Bluestar Alliance. Nu väntar en ny era för workwear- och streetwear-märket.
VF Corp. säljer nu sitt ikoniska workwear-varumärke Dickies till brand management-bolaget Bluestar Alliance för 600 miljoner dollar, enligt Business of Fashion. Affären avslutar ett sju år långt ägande som började 2017 när VF Corp. köpte Dickies för 820 miljoner dollar.
Dickies – från byggarbetsplatser till streetwear
Dickies är ett av USA:s mest klassiska workwear-varumärken, uppskattat av allt från byggjobbare till skateboardåkare och streetwear-pionjärer. Trots sin starka kulturella status har varumärket haft det tufft under VF Corp:s ägarskap. Problemen ledde bland annat till en omfattande omstrukturering och flytt av huvudkontoret.
Nytt hem hos Bluestar Alliance
Försäljningen kan bli en gamechanger på massmarknaden för herrmode. Dickies befinner sig i ett unikt läge mellan slitstarkt workwear och trendig streetwear, en position som Bluestar Alliance nu vill bygga vidare på. Bolaget har redan visat känsla för kultur och mode med tidigare förvärv som Off-White och Palm Angels.
Fokus på kultur och subkulturer
Med Bluestar Alliance i ryggen väntas märket återigen hitta kraften i de subkulturer som burit varumärket i årtionden. Klassiska plagg som 874 Pant kan alltså få en nytändning och på nytt bli en central del i både streetwear och workwear-scenen.



