Instagramprofilen Diet Prada stäms av Dolce & Gabbana

En rättslig process som pågått sedan 2019

Instagramkontot @diet_prada, med 2.5 miljoner följare, startades redan 2014 av två anonyma grundare (numera identifierade som Tony Liu och Lindsey Schuyler.) Sedan dess har de gjort sig kända för att övervaka modevärlden och lyfta problematik inom branschen. De har bland annat belyst designers som kopierar andra varumärken, kulturell appropriering – samt bristen på mångfald inom industrin. 

Det är därför ingen överraskning att många varumärken inte uppskattar att hamna på @diet_prada’s Instagram – och vissa verkar ta det mer eller mindre personligt. Nu står Diet Prada nämligen inför en rättslig process, då Dolce & Gabbana påstår att kontot dragit igång en: “smear campaign” mot det italienska modehuset. 

Dolce & Gabbana har tidigare kritiserats för sina rasistiska stereotyper och kulturell appropriering av asiatisk kultur i sina kampanjer och runways. Framförallt den omtalade kampanjen #DGLovesChina där de anklagades för sin stereotypiska framställning av kineser. Det var något som Diet Prada belyste på sociala medier, vilket inte var till Dolce & Gabbana’s glädje – när de nu påstår att det pågått: “serious and repeated defamatory conduct.” från Diet Prada’s håll. 

 

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Diet Prada ™ (@diet_prada)

Efter den kontroversiella kampanjen #DGLovesChina dök även en konversation mellan ett Instagram konto samt D&G’s co-founder Stefano Gabbana upp på sociala medier, där Stefano uttryckte sig rasistisk mot kineser. När det blev känt för allmänheten påstod han att hans konto blivit hackat. Det ledde bland annat till att D&G-visningar ställdes in samt att flera återförsäljare drog tillbaka modehusets produkter från sitt sortiment. 

D&G har nu valt att stämma Diet Prada och kräver ett skadestånd på totalt $4,8 miljoner dollar – för både varumärket i sig samt Stefano Gabbana personligen. Anklagelserna grundar sig i den förlust D&G påstår att sig ha gjort på grund av Diet Prada’s negativa rapportering. 

Enligt Diet Prada har den rättsliga processen pågått sedan så långt tillbaka som 2019, men de är först nu som de gör fallet publikt. De väljer att gå ut med informationen nu bland annat till följd av de hatbrott som skett mot asiater världen över den senaste tiden – till följd av fördomar som växt fram i och med det nya viruset Covid-19. ”[…] as a small company founded by a person of color […] it feels wrong to continue to remain silent about a lawsuit that threatens our freedom of speech.” säger Diet Prada om situationen.

Diet Prada’s rättsliga försvar sköts av den ideella organisationen Fashion Law Institute i samarbete med italienska advokatbyrån AMSL Avvocati. För att stötta dem genom den kostsamma rättegången har det startats en GoFundMe i Diet Prada’s försvar för att täcka den dyra kostnaden som den långdragna rättegången innebär. 

 

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Diet Prada ™ (@diet_prada)