
Foto: Dif_fotboll/Instagram
Djurgården hyllar klubbkulturen - ny tröja med Jeremy Olander & Adidas
Djurgårdens IF presenterar nu sin nya tredjetröja i samarbete med adidas - en tröja som inte bara bär klubbens färger, utan även dess kulturella arv.
Djurgården hämtar inspiration från Slakthusområdet och 90-talets elektroniska musikscen och låter fotboll möta klubbkultur i ett gemensamt uttryck. DJ:n och djurgårdaren Jeremy Olander leder kampanjen och släpper samtidigt låten ”Animal Garden”, som är ett musikaliskt hommage till Stockholm och Djurgården.
Tröjan är framtagen som en hyllning till decennier av klubbkultur där djurgårdare spelat en aktiv roll. Allt från arrangörer och DJs till klubbveteraner på dansgolvet. Slakthusområdet, som ligger i direkt anslutning till klubbens hemmaarena, har sedan länge varit en central plats för stadens musikscen. Med färger hämtade från områdets ikoniska neonskyltar – midnattsblått och laserrött, speglar tröjan det visuella språk som format både läktarkulturen och Stockholms nattliv.
Visa detta inlägg på Instagram
Daniel Bergström, marknads- och varumärkesansvarig på Djurgården Fotboll, ser kampanjen som en naturlig förlängning av klubbens identitet:
”I kampanjens formspråk vill vi spegla den visuella attityd som präglat både klubbmiljön och Djurgårdens supporterkultur genom åren, där 90-talets estetik, raveflyers och supportermode smälter samman i ett uttryck som känns både nostalgiskt och samtida.”
I samband med lanseringen står DJ:n & musikproducenten Jeremy Olander i centrum. Med en bakgrund som både djurgårdare och ledande namn inom melodisk techno, knyter han samman tröjans symbolik med sitt personliga uttryck. När han 2011 stod på Stadion och upplevde Djurgårdsklacken under en kaotisk säsong föddes idén till låten ”Animal Garden”. Nu får låten ett officiellt släpp i samband med lanseringen.
”Jag skrev Animal Garden efter en match som väckte starka känslor – det var högljutt, skört, men ändå kraftfullt. Att få koppla ihop den låten med tröjan, och med det här sammanhanget, känns helt rätt.”
När lanseras tröjan?
Djurgården säljer nu sin nya tredjetröja både i Djurgårdsbutiken och online. Juniortröjan ligger på 999 kr och vuxenstorlekarna på 1299 kr.
Vill du läsa mer om Djurgården – kika in våra artiklar om kvällens historiska möte och en rankning av premiärtifot.