Doja Cat är mer än en one-hit-wonder

Stjärnskottet Doja Cat inledde Europaturnén med en spelning på Nalen i Stockholm.

Doja Cat, eller Amala Dlamini som hon egentligen heter, är namnet på den US-baserade artist som borde vara på allas läppar just nu. Har du inte hört talas om henne än, lär du göra det inom en väldigt snar framtid. Musikvideon till låten “MOO!” blev snabbt en viral hit och har i skrivandets stund över 40 miljoner visningar på YouTube. I videon, som ser hemgjord ut, rör sig Doja Cat framför en green screen iklädd ko-dräkt. Under fredagen intog hon Nalen i Stockholm, och bevisade en gång för alla att hon är mer än en one-hit-wonder.

I den lilla spellokalen på Regeringsgatan hade en brokig skara fans samlats. Aningen efter förutbestämd tid drog showen igång. På scen befann dig Doja Cats team för att sätta publiken i rätt stämning. Stockholm utgjorde det första stoppet på hennes Europaturné och luften darrade av förväntningar. “Någon som pallar live-streama ‘MOO!’ åt någon som behöver åka hem till Sundsvall vid 21?” skrev en person bedjande på Facebook. Innan spelningen drog igång kastades merch ut i publikhavet till lyckligt lottade åskådare.

En kväll av lekfullhet & tacksamhet

Om någon kände sig det minsta bitter över förseningen, förändrades det snabbt av Doja Cats bländande leende och sprudlande energi. Hon gjorde entre iklädd en t-shirt med det kaxiga trycket “Dump Him”. Showen bestod av en kombination utav såväl nya som gamla låtar, men främst låg fokus på det nyligen släppta, självbetitlade albumet Amala. Doja Cat flirtade med publiken och såg till att de hade minst lika kul som hon själv hade på scen. Det är något speciellt med artister som befinner sig i början av sin raketkarriär, de utstrålar en konstant tacksamhet gentemot sin publik och Doja tyckes nästintill chockad över hur pass många fans hon faktiskt har i Sverige. Låtar som “Go To Town”, “Cookie Jar” och “Juicy” fick den euforiska publiken att sjunga med i kör. Något som gör henne unik är att hon inte tar sig själv på så stort allvar. Det blev tydligt på den energifyllda låten “Tia Tamara” (en sång som förväntas bli nästa stora klubb-banger). Den hårda trapinfluerade låten, som i originalversionen gästas av ingen mindre än Rico Nasty, har inget djupt budskap utan handlar kort sagt om Dojas bröst, eller som hon själv kallar dem: twins.

”B*tch, I’m a cow, B*tch, I’m a cow, I’m not a cat, I don’t say Meow.”

Doja Cats musikaliska mångsidighet är ytterligare en av hennes styrkor. Hon har en förmåga att ständigt kunna röra sig mellan en nästintill barnslig lekfullhet, och starka känslor. Musiken är genreöverskridande och pendlar mellan hård trap och mjuk, följsam R’n’B. Doja Cats emotionella sida blev framträdande på låtar som “So High”, “No Police” och “Candy”. När hon framförde den förstnämnda debutsingeln “So High” från 2013, blev stämningen nostalgisk och publiken kunde inte låta bli att sjunga med. Förutom de mer välkända låtarna introducerades besökarna dessutom till singel “Nintendhoe”, en låt dedikerad till alla gamers. “Bitch wanna roast me / Cuz I got a xbox one”, sjöng hon och refererade till kända spel som GTA, Sims och Spyro innan hon lämnade scenen. Plötsligt såg sig publiken snopet omkring likt de vaknat upp ur en trans. För även om Doja Cat bevisligen är mer än en one-hit-wonder, finns det en låt som är särskilt efterfrågad. Nämligen hitlåten “MOO!”. Som ett svar på åskådarnas önskningar äntrade Doja återigen scenen. Det var dags för en så kallad #moochallenge. Från början gick utmaningen ut på att fans postade videos på Instagram där de dansade till låten. Något som kan liknas vid Drakes #KekeChallenge. ‘

När Doja Cat avlutade showen med den efterlängtade låten “MOO!” stämde publiken in i allsång. Upp på scen välkomnades dessutom besökare för att dansa tillsammans med henne. Med sin skickliga publikkontakt och sprudlande energi fick Doja Cat publiken på fall. Det i kombination med Nalens trånga (men intima) spellokal, skapade en stark känsla av närhet till artisten. Stämningen var därför på topp under i princip hela kvällen. Det blev helt enkelt en perfekt start på Doja Cats Europaturné.