Dr. Martens presenterar Tough As You - en plattform för unga svenska kreatörer

Zikai och bbygusi frontar kampanjen

Nu presenterar Dr. Martens, som är mest kända för sina klassiska kängor, att deras plattform Tough as You kommer till Sverige i höst. Initiativet bygger på att stötta nästa generations kreatörer, och skapa fler kreativa möjligheter för unga och underrepresenterade talanger. Det görs bland annat genom internationella mentorskapsprogram. I Sverige lyfts Grammisvinnaren Zikai och hyllade DJ:n och arrangören bbygusi – som berättar hur de påverkats av pandemin.

Både Zikai och bbygusi rör sig inom musik- och kulturscenen som drabbades hårt under pandemin. Nedstängning och inställda event samt spelningar, gjorde det inte lätt för kreatörer. Om det är något de tar med sig från det gångna året är det att de trots allt klarar av mer än de tror – när de slår sig samman. Istället har de fått utforska nya och kreativa alternativ i sitt yrke och fina styrka i gemenskap på olika sätt.

Zikai skulle promota ett album samtidigt som världen stängde ned och alla hennes gig ställdes in. För att hålla sig ovanför ytan och blicka framåt valde hon att skapa nya, värdefulla minnen och omgav sig med nära vänner och familj. Nu börjar livet återgå och Zikai har mer energi och inspiration än någonsin. Också bbygusi hade svårt att vara kreativ till en början. Han blev tvungen att hitta nya sätt för att kunna fortsätta skapa och vara kreativ. Önskan om att bygga någonting stort tillsammans med sina vänner blev till en samlingsplats för unga kreativa individer, som nu när allt öppnar upp, gett ännu fler möjligheter att föra människor från olika subkulturer samman.

Det är nog ingen som gått helt oberörd genom pandemin, och vi är många som fått tänka i nya banor. Hur har du bibehållit din kreativitet?

Alla skor som bärs i kampanjen finns såklart på Dr. Martens hemsida nu!