Dr.Martens x Nattskiftet ingår i ett samarbete

Stöttar organisationens arbete att trygga upp nätterna för unga

Det ikoniska märket Dr.Martens har länge engagerat sig för att stötta lokala ungdomskulturer och communities inom den kreativa industrin. Tidigare under hösten presenterade de kampanjen och plattformen Tough as You med syftet att stötta nästa generations svenska kreatörer. Nu går skomärket ihop med organisationen Nattskiftet för att stötta deras långsiktiga arbete att trygga upp nätterna för unga.

Under sin 60 år långa historia har Dr.Martens varit en tydlig del av världens musikfestival- och nattklubbsscen. Samtidigt som märket stöttat ungdomskulturen och varit en stark symbol för självständighet och attityd, har kulturen också en mörkare baksida. Många unga känner sig otrygga när de går hem på natten från en utekväll eller spelning och för att motverka detta grundades Nattskiftet år 2014. 

Organisationen består av olika volontärer, Nattkompisar, som befinner sig på fester, festivaler och vandrar på stadens gator under kvällstid för att sprida trygghet och minska utsatthet. Genom samarbetet stöttar Dr.Martens det här arbetet och dessutom kommer en del av organisationens medlemmar att bära Dr. Martens WinterGrip- kollektion under sina nattvandringar framöver – för optimalt skydd i stadens vinterklimat.

Skorna ur kollektionen finns tillgängliga den här vintern både online på drmartens.com och i butikerna runt om i Norden.