Fear of God och adidas avslöjar långvarigt samarbete

Fear of God-grundaren Jerry Lorenzo blir adidas Basketballs nya Global Creative och Business Strategy director

Tidigare i veckan överraskade adidas och Fear of God när de presenterade ett långvarigt samarbete ihop. Flytten för Jerry Lorenzo betyder att han lämnar Nike. Det nya samarbetet med adidas innebär att Lorenzo får rollen som global creative och business strategy för adidas Basketball. I samband med detta presenterade man även den nya linjen ’Fear of God Athletics’ som kommer fokusera på basket och livsstilsprodukter.

Om flytten säger Lorenzo b.la. att man delade samma vision:

”This is a fearless move where shared vision and conviction are at the heart of the accretion of two brands shaping sports and culture, with the purpose to truly multiply our nuanced strengths to revolutionize the performance basketball industry forever.”

”adidas and Fear of God share the same dream for the future of basketball, on and beyond the court, and we look forward to changing the face of the industry through a new model that will unfold before us in the coming years,” he went on to add.”

Ännu har inga produkter från ’Fear of God Athletics’ visats upp. Men spekulationer om samarbeten med stjärnor som James Harden, Damian Lillard och Donovan Mitchell har tagit fart. Jerry Lorenzo lanserade ’Fear of God’ 2013 och 2018 gick han ihop med Nike och släppte b.la. Air Fear of God 1.

“The global impact that Jerry Lorenzo and Fear of God has had on culture and the industry is undeniable,” säger adidas executive Brian Grevy. “Jerry is a creative visionary and embodies a true expression of the entrepreneurial spirit today. His authentic connection to sport, deep understanding of the footwear industry and past, and ability to reinterpret heritage and visualize the future excites us. We look forward to working with him to inspire the next generation of basketball creatives, athletes and communities.”

Den första kollektionen släpps 2021 och ännu har inga produkter visats upp. Håll utkik på Dopest och vår Instagram för senaste nytt.