Från hockey till herrmode - Siim Liivik berättar om samarbetet med Zalando

Siim Liivik berättar om sitt nya samarbete med Zalando, kampanjens kulisser och hur han uttrycker stil, autenticitet och självförtroende.

Zalando kickar igång 2026 med ett tungt samarbete tillsammans med den finska kultprofilen och före detta hockeyproffset Siim Liivik. Som ny nordisk ambassadör för herrmode frontar han kampanjen The Scandi Fashion Survival Guide, som lyfter streetwear, sport och designer med typiskt nordisk självdistans och stilkänsla.

I en intervju med DOPEST berättar Siim om sina känslor inför samarbetet och kampanjens olika scener, och det är tydligt att projektet ligger honom varmt om hjärtat.

”Det här är sanning”

När Siim såg kampanjen för första gången blev han nästan rörd. ”Det slog mig verkligen. Jag blev lite emotionell när jag postade allt. Den här lilla scenen blev sedd och hörd”, säger han. Han beskriver kampanjen som ett genuint uttryck för vem han är:

”Det är inte bullshit, det här är the truth.”

Scenerna i kampanjen är personliga och lekfulla, med referenser till hans barndom och passioner. Dans, cykling, bastu, skridskor, cafébesök och ett bageri, allt är med. ”Dansscenen var ren glädje, precis som när jag var liten. Cyklingen påminner om tävlingscykling, och bastu är en daglig rutin,” berättar Siim.

Från barndomsstil till egen modeprofil

Mode har alltid varit en del av Siims liv. Som barn observerade han detaljer i sin mammas klädval, och även i hockeyn ville han ha personliga detaljer på utrustningen:

”Jag ville inte bara vara som alla andra. Numret 72 på min utrustning valde jag för att det såg visuellt snyggt ut. Jag ville ha något unikt.”

Efter hockeykarriären har han tagit med samma filosofi in i modevärlden. ”Jag är nyfiken på allt som händer runt mig. När chansen kommer att träffa designers eller gå på Fashion Week, då tar jag den.”

Budskapet bakom kampanjen

För Siim handlar Zalando-samarbetet om mer än bara kläder. Det handlar om självuttryck och mod:

”Var modig, var autentisk, tro på dig själv. Du är tillräcklig. Vad du än är, vem du än är, du är nog.”

Han vill inspirera andra att våga ta plats, prova nytt och följa sin egen stil utan rädsla. Siim delar även med sig av sina bästa tips för nordiskt mode under kalla och oförutsägbara dagar:

”Var dig själv, var sann, och var flexibel. Prova olika saker, kasta dig in i det och ta det inte på för stort allvar.”

En lekfull och personlig kampanj

Kampanjen, skapad av en dream team med Simon Rasmussen (Creative Director), Jumbo Tsui (fotograf) och Nikke Hellström (stylist), lyfter fem scener som alla skandinaver kan känna igen:

  • Too Cool To Sweat
  • Unbothered Balance
  • The Cool Commute
  • Breakfast In Public
  • Rhythm Of The Cold

Kampanjen speglar Siims personlighet, blandar humor, mode och vardag, och är en tydlig signal om Zalandos satsning på herrmode, kreativitet och streetstyle i Norden. Med sitt engagemang och sin personliga touch visar Siim Liivik hur man kan kombinera autenticitet med stil, och inspirerar samtidigt andra att våga vara sig själva.