G-SHOCK tar GMW-B5000 till nya höjder med Jenny Askenfors
Ett klockställ som lyfter GMW-B5000 till en ny dimension med hjälp av magnetism
I samband med 35-års jubiléet i fjol släppte G-SHOCK en limiterad modell i form av GMW-B5000TFG – en guldfärgad klocka i stål som för tankarna till den japanska klockjättens absolut första skapelse. Efterfrågan var enorm och klockan sålde således slut på nolltid.
GMW-B5000-familjen har flera modeller i borstat stål, alla med den klassiska fyrkantiga boetten som G-SHOCK gjort sig kända för. Nu har G-SHOCK valt att lyfta två populära modeller – en klocka i silver och en i guldvariant med svart urtavla.
För att hylla dessa ikoniska modeller genomförs nu ett unikt samarbete med två svenska kreatörer som personifierar mantrat G-SHOCK tickar efter – Never give up. I det första kreatörssamarbetet tog G-SHOCK hjälp av guldsmeden Göran Kling.
Nu är det dags för nästa kreatör: Jenny Askenfors, inredningsarkitekt, möbelformgivare och grundare av Bofink Design Studio. Jenny är bland annat hjärnan bakom sneakerjätten Sneakersnstuffs kontor och butiker världen över. I hennes skapelse ”Time flies” har Jenny tagit fram ett klockställ som lyfter GMW-B5000 till en ny dimension med hjälp av magnetism. Klockan svävar över en box av okrossbart spegelglas – en hommage till G-SHOCK-grundaren, Kikuo Ibes vision om den oförstörbara klockan.
Bakgrundsstoryn är det som inspirerar mig i mitt arbete. G-SHOCK har en väldigt intressant historia så det fanns mycket att jobba med. Orden ”Never give up” har gått på repeat i mitt huvud hela mitt liv. Jag har alltid vetat att det var det här jag ville arbeta med. Sökte till Konstfack och kom inte in. Två gånger. Nu blev tredje gången gillt, men hade inte sökt mig någon annanstans. Hade ingen plan b – det var liksom det här eller inget. Tänkte aldrig tanken att jag aldrig skulle komma in. Allt är möjligt, vissa stigar är bara längre än andra. En dead end fanns inte på kartan, säger Jenny.
GMW-B5000 finns hos utvalda återförsäljare och kostar mellan 5998-6798 SEK.