G-SHOCK samarbetar med TRANS94 & släpper armbandsur

Teamar upp med Adam Tensta, Pato Pooh och Wasima Ayad.

En limiterad och uppdaterad version av 1987 års G-SHOCK DW-5750 släpps nu i samarbete med TRANS94 och tre utvalda ”80’s babies”, som alla gjort ett avtryck på sin generation – och aktivt arbetar med att skapa kreativa utrymmen för nya generationer. Den europeiska kampanjens kreativa koncept handlar om att återskapa känslan av klassiska samlarkort från 80-talet och lyfta fram svenska kreatörer födda under årtiondet: Adam Tensta, Wasima Ayad och Pato Pooh. Kampanjen är fotograferad av Stockholmsbaserade stjärnskottet Paul Edwards.

 TRANS94 inledde redan förra året ett samarbete med G-SHOCK vilket tog sig i uttryck genom bland annat en turné med Cherrie och Stormzy och kampanjen ”Shock The World”, samt sommarens G-SHOCK Sessions där nya spännande akter från hela Norden fick en plattform för att uppträda live. Nu är det kreativa bolaget aktuella med nylanseringen av G-SHOCKs armbandsur från ’87 – samt ett nytt ännu hemligt projekt som lanseras senare i vår.
– Den värdegrund som TRANS94 står för, stämmer mycket bra överens med G-SHOCKs värderingar, nämligen att aldrig ge upp och våga stå för det man tror på. Ingen dröm är onåbar, det gäller bara att fortsätta kämpa. säger Mithra Pakdaman Kiasat, Nordic Manager Watch Division på Casio Scandinavia.

 – 80-talisterna är den generation som revolterat mot sociala strukturer och banat marken för millennials, eller generation Z. För den här europeiska content-kampanjen för modellen DW-5750 från 1987 ville vi lyfta fram ”80-talsbarnen”. Vår idé var att använda 80-talets klassiska samlarkort som referens till den eran, med moderna ikoner födda under det årtiondet. Det viktigaste med det här projektet är att skapa en dialog mellan generationer och möjligheten att skapa viktig representation. Vi kommer även att förlänga detta samarbete med ambassadörerna genom att hålla ett frukostsamtal där vi får djupdyka i deras livserfarenheter, säger Joel Nyström, creative på TRANS94.

Kort om varje ambassadör för den nya G-SHOCK-kampanjen:

  • Adam Tensta har under lång tid varit en av de mest visionära artisterna på den svenska rapscenen – ända sedan My Cool släpptes 2007 har han pushat sitt sound framåt och turnerat i över 40 länder. Idag driver Adam labeln JÄRN samt håller i kursen FRAMÅT tillsammans med Kulturskolan.
  • Artisten och kreatören Pato Pooh driver labeln NBLSOUND och har banat vägen för många up and coming artister på rapscenen och är idag manager åt Lamix, som utsågs till ”årets framtida artist” på P3 Guld 2018.
  • Stockholmsbaserade stylisten, kreativa konsulten och DJ:n Wasima Ayad är en sann renässanskvinna som brutit ny mark de senaste åren, nu senast känd för sina stylingsamarbeten med Cherrie.

Info om möjligheten att få vara delaktig kommer att publiceras på Instagramkontot @gshocknordic.