Google Chrome ska analysera din sökhistorik med AI

Nya AI-funktioner är påväg till Googles webbläsare och en av dessa kan diskutera dina sökvanor – så fungerar det

AI fortsätter att svepa över techvärlden och Google har nu introducerat flera nyheter till sin webbläsare Chrome som tar hjälp av artificiell intelligens.

Den stora nyheten är att Chrome ska kunna analysera din sökhistorik för att hjälpa dig med att hitta hemsidor, produkter och annat. Om du inte kommer på en viss sida du vet att du har besökt, eller kanske en restaurang du hittade med hjälp av Google, kan du enkelt fråga webbläsaren frågor som ”Vad hette den där restaurangen jag letade efter förra veckan?”.

Google kommer även ihåg din historik för att kunna hjälpa dig hitta liknande saker till det du har sökt på, inte olikt hur cookies fungerar idag. Integritetsfrågan är såklart stor när det kommer till alla former av historik och Google poängterar att funktionen kan stängas av i inställningarna. Den kommer heller aldrig inkludera webbläsardata från inkognitoläget eller historik som du har raderat.

Funktionen kommer att börja rullas ut på den amerikanska marknaden under de kommande veckorna, det är dock oklart när vi kan förvänta oss att se uppdateringen i Europa.