Hermès meddelar att de lanserar hudvård och kosmetik

Med lansering 2020

Hermès har officiellt meddelat att de har ett mål att starta både hudvård och kosmetik utbud 2020. Enligt Business of Fashion utvecklas kollektionerna internt och kommer att tillverkas av leverantörer från tredje part i Frankrike och Italien.

BoF rapporterar även att detta skapar en ny utmaning och förhoppningsvis en god utveckling för det klassiska och prestigefyllda varumärket som såg försäljningen öka 10,4 procent år 2018 till cirka 6 miljarder euro. I ett officiellt uttalande under onsdagen delar Hermès VD Axel Dumas sina tankar på kosmetiklinjen:

“Obviously, we hope to have the biggest scope possible. We are trying to do it humbly and cautiously, because it’s a big market that’s already full of strong players, and therefore we have to find our place in it.”

 

I BoF artikeln menar analytiker att skönhetsindustrin ger  high-end märken chansen att sälja prisvänliga produkter tillskillnad till enbart klädplagg. Detta öppnar upp en större marknad för märken (i detta fall Hermès) som tillslut ger mer vinst till företaget. En affärsmodell som startades under tidigt 1900 -tal med bland annat Chanel och Dior – då människor som inte hade råd med deras jackor och väskor kunde istället unna sig parfym eller mindre accessoarer.

Även andra märken har börjar att tänka i samma bannor. Kerings chef François Henri Pinault meddelade i Februari att även Gucci kommer att planera en mer omfattande hudvård och skönhetslinje. Hur Hermès formar sin linje får vi vänta och se till 2020. 

 

Källa: Business of Fashion