
H&M och Stella McCartney återförenas - 20 år senare
H&M och Stella McCartney återförenas 20 år senare för en hållbar kollektion 2026 - med ikoniska silhuetter och fokus på framtidens mode.
H&M droppar en nyhet som ger modefolk något att se fram emot nästa år: våren 2026 släpper kedjan en helt ny kollektion tillsammans med Stella McCartney. Ja, exakt 20 år efter deras första samarbete som landade redan 2005, långt innan ”sustainable fashion” var ett ord folk använde på riktigt.
Den nya kollektionen blir inte bara en throwback, den är framtiden. Stella McCartney, som länge varit en av branschens mest tongivande röster inom hållbarhet, plockar upp delar ur sitt eget arkiv och reworkar dem med moderna material. Allt ska vara certifierat, ansvarsfullt producerat och till stor del gjort av återvunnet material. H&M säger att kollektionen ska lyfta fram alternativ till traditionella textilier, alltså ett steg närmare mode som känns både lyxigt och long-term.
Men den här satsningen handlar inte bara om kläder. H&M och McCartney startar även ett nytt Insights Board, ett forum där röster från olika delar av modevärlden ska mötas för att snacka innovation, djurvälfärd, hållbarhet och hur branschen faktiskt kan förändras på riktigt. Tanken är att skapa ett utrymme där idéer föds, testas och kanske till och med skakar om modevärlden lite.
Stella själv verkar taggad:
”Reworking pieces från mitt arkiv gav mig så mycket energi. Det känns som ett sätt att både se hur långt vi kommit, och hur långt vi har kvar att gå. Riktig förändring kräver tryck både inifrån och utifrån.”
Även H&M hyllar samarbetet och säger att Stella alltid varit en groundbreaker, både när det gäller design och värderingar. Kollektionen beskrivs som full av ”must-have pieces” som blinkar till hennes ikoniska silhuetter och formspråk.
Det här blir alltså mer än bara ännu ett släpp, det är ett försök att pusha modebranschen framåt, med både design och dialog.
Lansering sker våren 2026, både i butik och online.



