IKEA släpper klädkollektion för att hylla rötterna i Älmhult

Reppar postkoden 343 36, Älmhult, Sweden

IKEA, från ett svensk varuhus grundat i Älmhult för cirka 70 år sedan – till att numera ha butiker över hela världen. Den minimalistiska svenska inredningsstilen. De praktiska och ”enkla-att-bygga-själv”-möblerna, som ska vara tillgängliga för alla. IKEA-köttbullarna … Allt detta är traditioner som numera sträcker sig globalt. För att hylla arvet i Älmhult har varuhuset skapat en helt egen klädkollektion.

Den nya kollektionen lanseras av IKEA Museum och pryds av postkoden 343 36 – en hyllning till där IKEA:s första butik låg en gång i tiden – och där IKEA Museum nu står. Att använda sig av postkoder för att knyta ann till identitet och ursprung är inget ovanligt – och inte minst inom hiphop där postkoden fått representerar förorter. Bland kläderna finns en t-shirt, hoodie, tote bag, nyckelring och vattenflaska. Linjen går i färger som vit, svart, orange och röd.

”Inom populärkulturen finns en lång tradition av att koppla sin identitet till platsen där man har sina rötter genom att just referera till postnumret. Det förekommer i allt från hiphop-låtar till tv-serier. På IKEA känner vi en stolthet över platsen vi kommer ifrån och vi ville med den här kollektionen.”

Du hittar den nya kollektionen i IKEA Museums pop-up shop på Magasin 405 under H22 i Helsingborg samt på IKEA Museum i Älmhult.