IKEA Festival x Boston Calling - musik är ett universellt språk

IKEA gästar festivalen Boston Calling. Bjuder in svenska hiphop- och R'n'B-artister.

Dopest har tidigare släppt en recap från årets upplaga av musikfestivalen Boston Calling. Vårt team var dock inte de enda svenskarna inne på Harvard Athletic Complex i Boston, USA. På festivalområdet befann sig en något oväntad gäst – nämligen IKEA. De erbjöd vegetarisk mat, livemusik och laddningsstationer för mobilen i företagets Instagramvänliga tält, vilket dessutom utsågs till festivalens bästa space av ingen mindre än Natalie Portman.

 

Det var svårt, näst intill omöjligt, att missa IKEA:s festivaltält. Den dunkande musiken och sorlet från en lycklig folkmassa ledde vägen. Under Boston Callings tre dagar skapade företaget en minifestival inne på festivalområdet. Musik, mat och bekvämlighet blev de viktigaste aspekterna för att besökarna skulle känna sig hemma utanför hemmet. Under förmiddagarna förvandlades området till en dagsfest, för att kvällstid övergå till nattklubb. Avdelningen ”LYSSNA” fungerade likt ett öppet dansgolv, med mixerbord och scen. Här kunde besökarna ta en titt på kollektionen Frekvens, IKEA:s samarbete med Teenage Engineering. Dessutom uppträdde de svenska artisterna Cherrie, Sammy & Johnny Bennett, Michel Dida och Jaqe. Både mellan och efter spelningarna kunde publiken dansa till roterande DJ-set från Robin Kadir, Trans94, DJ Finest och Teenage Engineering Sound System.

 

“Vi vill prova en sjuk grej. När vi sjunger ’Har du skrikit klart?’, det är svenska och betyder ‘Are you done yelling?’, svarar ni ’Skrik, skrik, skrik’! Hänger ni med?”

-Sammy & Johnny Bennett

 

IKEA:s beslut om att skicka svenska artister, som sjöng på svenska, till en amerikansk musikfestival var något förvånande. Skulle svensk rap verkligen gå hem hos den engelsktalande publiken, trots att ingen skulle förstå ett ord av vad de sjöng? Tvillingduon Sammy & Johnny Bennett bevisade att språk inte är avgörande för att människor ska kunna interagera med varandra. Musik är något väldigt universellt. Bennett-bröderna fick publiken att hoppa och dansa i eufori till tonerna av svensk hiphop.

 

Vad krävs för att ni ska känna er hemma utanför hemmet?

Sammy: ”Alla grejer i necessären tandborste, tandtråd, kräm etcetera. Sen är jag good. Kasta mig vart som helst!”

Johnny: ”Att lära känna sitt område utan att behöva använda GPS är key. När man kan det är viben på plats.”

Hur reagerade den amerikanska publiken på er musik? Hade ni förväntat er den reaktion ni fick?

Sammy: ”De va helt flippade. Speciellt under den andra och tredje dagen. Det var fett att se att musik är ett helt eget språk, på riktigt.”

Ni premiärade en engelsk låt under en av era spelningar … Kommer vi få se mer av det i framtiden?

Johnny: ”Aa hundra! Jag har alltid gillat att uttrycka mig på engelska och oftast kommer det mycket enklare till mig än svenskan. Så det vore dumt om man inte gjorde skit av det.”

 

Precis som musik, är även mat något IKEA anser vara viktigt för att människor ska känna sig hemma. Att dela en måltid med andra skapar trygghet och interaktion. Därför är ett av företagets mål att leverera bra mat för både människan och miljön. IKEA arbetar ständigt med hållbar utveckling när det kommer till alltifrån möbler och design, till maten som serveras på restaurangerna. 

 

”Jag tror nog aldrig vi kommer stämpla den som bara ’vegetarisk’. Projektnamnet medan vi utvecklade vår nya hot dog var faktiskt ’The D Dog’, och – d stod för ’delicious’. Den kommer nog aldrig lanseras som ’The Vegeterian Dog’. Jag skulle personligen vilja kalla den typ ’Naturally Delicious Dog'”

– Gerry Dufresne om IKEA:s vegetariska hot dog

 

Så, glöm svenska köttbullar (om du inte syftar på IKEA:s vegetariska köttbullar som lanserades redan 2015)! I början av året kom nämligen ryktet om att möbelföretaget skulle lansera ytterligare ett köttfritt alternativ – nämligen en vegetarisk hot dog. Hållbar, hälsosam och himmelsk god. Korven testades först i en av företagets butiker i Malmö, och blev en riktig succé. Under Boston Calling kunde besökarna smaka IKEA:s vegetariska hot dog som lanseras i USA under hösten 2019. I en intervju med Gerry Dufresne (Range Manager, IKEA Food)för Dopest, vill IKEA göra det tydligt att det inte handlar om att ta bort något, utan att lägga till fler alternativ. Företaget vill även undvika att sätta allt för tydliga etiketter. Att maten är god ska vara en lika avgörande aspekt som att maten är vegetarisk, i gästernas val av maträtt på IKEA:s restauranger. Förutom deras nya hot dog, kunde festivalbesökarna dessutom blanda sin egna vegetariska, vakuumförpackade påse med grönsakssnacks. 

Hur kommer det sig egentligen att IKEA lyckades skapa festivalens bästa space? Med största sannolikhet var det företagets förmåga att överraska och skapa en öppen yta vilken bjöd in till interaktion och möten människor emellan – som satte pricken över IKEA i:et. Det kändes nästan som hemma, fast utanför hemmet!