Instagram uppdaterar sin algoritm – så funkar den

Plattformen har kritiserats för att främja "content farming" och sätta nya skapare i underläge – så ska de jämna ut spelplanen

Instagram har likt konkurrenter som TikTok lutat sig allt mer åt algoritmer under de senaste åren för att skräddarsy flöden för sina användare med innehåll de förväntas vilja se. Med sin senaste uppdatering som publicerades på deras blogg har de tagit fram en hel del förbättringar till det konceptet, med fokus på att låta mindre skapare få en större chans att slå igenom.

De har infört fyra huvudsakliga förändringar som ska göra detta möjligt:

  • Ett nytt system rankningen ger mindre kreatörer mer distribution.
  • Reposts ersätts med originalinnehåll i rekommendationer.
  • Reposts innehåller nu etiketter som länkar till den ursprungliga skaparen.
  • ”Content aggregators” tas bort från rekommendationer aka konton som samlar andras innehåll utan ändringar.

Dessa åtgärder görs till stor för att förhindra den våg av ”content farming” som sköljt över plattformen, såväl som på andra plattformar som TikTok och X. Detta innebär oftast konton som direkt repostar eller samlar andra skapares originella innehåll utan att ändra, kommentera eller förbättra det. Det kommer nu bli svårare för dessa konton att stjäla innehåll, då de måste credda eller på något sätt addera till originalet för att bli synliga i algoritmen.

Nytt originellt innehåll som inte bryter mot riktlinjerna, inte har några synliga vattenstämplar och uppfyller våra Instagrams rekommendationsriktlinjer kommer nu att visas för en liten publik som algoritmen tror kommer att uppskatta det, oavsett om de följer kontot som publicerade det eller inte. Tidigare har följare och interaktioner varit övervägande i den processen, men nu kommer alltså alla få en chans om det faktiskt gör originellt innehåll.

Den nya uppdateringen kommer att rullas ut under de närmsta månaderna, men du kan redan nu se förtittar på hur det kommer att fungera i galleriet ovan!