Instagram ändrar sin logga

Får en full makeover med ny logga, layout och eget typsnitt

Instagram avslöjar nu att de kommer göra en hel ”visual refresh”. Det har alltså blivit dags för appen att uppdatera sin design. När företag byter loggor, brukar det väcka en hel del känslor hos användarna. Och Instagram har faktiskt ändrat sin design flera gånger genom åren.

Instagram berättar nu att de kommer introducera nya färger, en ny logga, nya typsnitt – och flera andra element. Syftet är att skapa en mer praktisk plattform som användarna enkelt kan interagera med. Och att sätta content i första hand.

Här är några av Instagrams förändringar:

  • Deras klassiska gradient, som syns på loggan, kommer göras om med ännu starkare färger
  • Instagrams tar fram ett helt eget typsnitt
  • Instagram får en ny layout för att göra det enklare att dela och skapa content.

Nya färger i loggan

Foto: Instagram

Instagram kommer ta fram en, mer färgstark gradient (färgövertoning). Detta görs genom 3D modeling. Syftet är att få loggan att kännas ännu med lysande och levande. De kommer behålla samma färger – men förstärka dessa. Deras nya gradient kommer inte bara synas på loggan – utan även sticker i Create-läget, samt på ringarna runt Instagram Story.

Nytt typsnitt: Instagram Sans

Instagram introducerar nu sitt helt egna typsnitt – Instagram Sans. Detta kommer synas på IG, billboards, reklamkampanjer och hemsidan. Detta kommer även synas på både Stories och Reels. Typsnittet kommer finnas tillgängligt globalt – t.ex. för arabiska, thailändska och japanska.

Ny layout – anpassad för content creation

Foto: Instagram

IG’s nya design och layout kommer vara ännu mer anpassad och utvecklad för content creation. Nuförtiden är Instagram mycket mer än bara bilder. Det ska bli enklare att visa upp dina creations – samt att skapa content.