Instagram & Facebook ska börja sälja verifikation

Följer i Twitters fotspår och erbjuder "blue ticks" till försäljning, avslöjas av moderbolaget Meta i ett inlägg på deras hemsida

Efter kaoset som var Twitter Blue under hösten ska nu Meta försöka sig på något liknande för sina flaggskepp Instagram & Facebook. I ett nyhetsinlägg på sin hemsida presenterade sociala medie-jätten att de just nu testar ”Meta Verified” som kommer fungera på samma basis som Twitters experiment, fast med en del förbättringar.

Till en början har tjänsten rullat ut i Australien och Nya Zeeland till ett pris av 11.99$ (ca 124kr) i månaden via hemsidorna och 14.99$ (ca 155kr) via apparna på iOS och Android. Till en början kommer konton som redan är verifierade fortsätta att vara det, men framöver planerar Meta att applicera den nya processen på allt från privata skapare till företag.

Den som prenumererar på tjänsten lovas följande fördelar:

  • En ”blue tick” som bekräftar att du är du och att ditt konto har autentiserats med dina personliga uppgifter, denna kommer att synas bredvid ditt användarnamn i din profil, i kommentarsfält och på alla andra ställen det kan synas.
  • Skydd mot identitetsstöld med proaktiv kontoövervakning på konton som försöker skapa liknande profiler till den du har, imitatörer, helt enkelt.
  • Möjlighet att snabbare få support-hjälp av en riktig kundservice-person.
  • Ökad synlighet och räckvidd genom att främja din profil i vissa sökningar, kommentarer och rekommendationer.
  • Exklusiva funktioner som ska hjälpa dig att ”uttrycka dig själv på unika sätt”.

Det finns ännu ingen information om när tjänsten kommer att lanseras i Sverige och resten av världen, men Meta har lovat att uppdatera under projektets gång.

Håll utkik på dopest.se för fler kommande nyheter om ”Meta Verification”!