Snart kan du betala för att slippa reklam på Instagram

Så mycket ska det kosta i månaden för att få en annonsfri upplevelse

Betaltjänster som gör att du slipper reklam är inget nytt koncept. Spotify Premium & Youtube Premium är två exempel som sett mycket framgång under sina år på marknaden. Inom sociala medier är det dock inte lika vanligt förekommande, men enligt läckta dokument till The Wall Street Journal tänker Instagram och moderbolaget Meta ändra på det.

Enligt dokumenten planeras en prenumerationstjänst för Instagram (och i förlängningen Facebook) att införas med ett pris på cirka 150kr i månaden, men bara i Europa. Det kommer som ett svar på Metas konflikt med EU, som tidigare börjat införa åtgärder genom bland annat GDPR för att stoppa företag från att samla in och sälja individuell data från användare. Enligt de läckta dokumenten är det så pass intäktsbringande för Meta att de behöver en betaltjänst i EU för att väga upp de förlorade vinsterna.

Varken Meta, EU eller någon specifik representant har uttalat sig om tjänsten ännu, men enligt WSJ kommer prenumerationstjänsten att lanseras inom de kommande månaderna, åtminstone innan årets slut.

Samtidigt har även den största konkurrenten TikTok börjat experimentera med liknande tjänster, enligt Android Authority. De har hittat gömd kod i den senaste uppdateringen av appen som föreslår att de genomför tester med annonsfrihet mot betalning. Variety har nått en talesperson för Tiktok som bekräftar att ett begränsat test av ett abonnemang pågår, men inte i vilket eller vilka länder som testerna genomförs eller hur mycket det skulle kunna kosta.