5 uppdateringar som kommer till Instagram under sommaren 2024

Nya och/eller förbättrade funktioner har börjat testas för användare världen över – här är vad vi kan förvänta oss på appen framöver

Meta har fortsatt med att rulla ut uppdateringar för Instagram under 2024 i ett tempo sällan skådat. Bara under våren lanserades flera uppdateringar kopplade till integritet, inklusive möjligheten att begränsa innehåll i ditt flöde och mycket mer.

Under sommaren 2024 ser förändringarna ut att fortsätta, då flera ändrade eller helt nya funktioner har börjat rullas ut för testning runt om i världen. Vi har samlat 5 av dessa uppdateringar som du kan förvänta dig att se på Instagram inom kort.

Reklampauser

En av de mer kontroversiella tillskotten till appen har varit omryktat redan tidigare under året. Nu ser dock ut som att oskippbara reklampauser kommer att bli en verklighet på Instagram. Kort sammanfattat är det precis som det låter: En timer dyker upp på ett reklaminlägg i ditt flöde och du kan inte gå vidare för ens reklampausen är över.

Att reklaminlägg kommer mellan ”vanliga” inlägg eller reels är inget nytt, men tidigare har de kunnat skippas genom att helt enkelt scrolla vidare. Oskippbara reklamer finns redan i olika tappningar på plattformer som Youtube, så det är inte ett helt okänt koncept för användare heller. Hur funktionen tas emot på just Instagram om och när den lanseras för den breda allmänheten återstår dock att se.

Foto: @notthatogwiththename via Reddit

Olika format i samma bildspel

Att lägga upp ett bildspel, eller ”karusell” som det också kallas, i ditt flöde har länge störts av problemet med bilder i olika format. Om du exempelvis har en rad bilder i ett stående format med en liggande bild mot slutet, så kommer den att formateras för att anpassas till de tidigare och vice versa.

Nu lanseras en funktion som gör det möjligt att kombinera storlekarna utan någon oro för märkliga crops. Den har i skrivande stund bara testats för begränsade användare. Det är oklart när den kommer till allmänheten, men förväntas rullas ut någon gång under sommaren.

Foto: Swipe Insight

Text i bildspel

Ett mindre tillägg som också rör bildspelen är möjligheten att lägga till text ovanpå varje bild. Denna funktion har sedan länge varit populär på TikTok, där den ofta används för att ge kommentarer till ett bildspel utan att behöva lägga allt i en video. Funktion kommer enligt uppgifter till Swipe Insight att fungera precis som på reels eller stories.

Foto: Swipe Insight

Skicka previews på reels

Om du någonsin varit tveksam på om en reel är bra nog för ditt feed kan du nu ta hjälp av dina följare för att avgöra. Med hjälp av en ny funktion (som vi hittills inte har bild på) kommer du kunna skicka en ”preview” av en reel till utvalda användaren innan den publiceras. Detta kan även vara till stor användning inom jobb, då inlägg till exempel kan skickas för godkännande till en kollega.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Social Media Examiner (@smexaminer)

”Engagement baiting” straffas

Du har säkert sett det förut: ”Kommentera ett hjärta om du håller med” eller ”kommentera en emoji av ditt favoritdjur nedan”. Uppmaningar som dessa klassifieras som ”engagement baiting” av Instagram, vilket innebär att en användare försöker skapa interaktion utan substans.

Enligt en läckt slide från en intern presentation på företaget kommer detta även gälla reposts av videos i låg kvalitet, med vattenmärken från andra skapare eller reels som är över 90 sekunder långa. Straffet kommer att bli försämrad distribution, med andra ord mindre reach på plattformen. Å andra sidan kommer uppmaningar till autentisk interaktion, exempelvis diskussionsfrågor, att belönas.

Foto: Social Media Today