Inter Milan visar upp T-shirt inspirerad av konstnären Caravaggio

En historisk fotbollströja med rötter i kultur och italiensk konst

Den italienska fotbollsklubben Inter Milan känns igen för sina svartblåa matchtröjor. Därav kallas de i folkmun Nerazzurri (vilket betyder ungefär svartblå). Laget har en tydlig estetik och har genom historien inspirerats av olika konstnärer och deras verk – både när det kommer till biljettkampanjer och design av matchtröjor. Det är en anrik historia som de fortsätter bära vidare även i år.

Spekulationerna har varit många, och spänning hög – inför Inter Milans kommande matchtröjor och kit för säsongen 2021-22. Troligtvis kommer tröjan prydas av blått ormskinn á la vipera – en azurblå orm som länge varit en symbol för staden Milano. Klubben har även Nike som sponsor, och de kommande tröjorna ska hämta inspiration från laget och Swoosh-jättens första kampanj, regisserad av Mario Guay 1997.

Inför säsongen 2021-22 släpps även Inter Milan T-shirts exklusivt på Zalando Italia under ett fåtal timmar. När det kommer till design har Inter Milan vänt sig till sitt arkiv för att inspireras deras återkommande allegoriska figurer som: AS Roma (varg), AC Milan (djävul), Juventus (zebra), SS Lazio (örn), Torino FC (tjur) och Cagliari Calcio (som visar fyra blinda). Resultatet blev en kampanj i hyllning till konstnären Caravaggio – som är känd för att använda sig av just allegoriska figurer i sina verk.

Designen kommer ta Inter Milans tröjor och kit till nya konstnärliga och kulturella höjder – och utmanar gränserna för hur en fotbollströja ska se ut! I bildspelet högst upp kan du spana in de allegoriska figurerna!