Intervju BENNETT: om debutalbumet 'OCH DU HETER?'

Bröderna vill pusha gränserna och utmana normer för vad svensk hiphop är

Det är en solig vårdag i början av april när jag möter upp de 28-åriga tvillingbröderna Sammy och Johnny Bennett, som går under artistnamnet BENNETT, för att snacka om debutalbumet OCH DU HETER? Egentligen är killarna från Göteborg, men nu befinner de sig i Stockholm. Jag har lyssnat på det 9-spåriga projektet på väg in till stan. Albumet är all over the place, men på ett bra sätt. Deras sound är intressant, experimentellt och nästintill industriellt. Plattan är genreöverskridande och ingen låt är riktigt den andra lik. Det är nästan som att ta del av ett collage av scener och minnesbilder från brödernas inre. 

Vi sätter oss ner i en hotellobby i centrala Stockholm för att snacka om det nya albumet OCH DU HETER? Den första tanke som slår mig är hur ofta de måste få frågan “Och du heter?” just eftersom de är tvillingar. 2016 släppte de sitt första miniprojekt Hundra80 vilket de också vann en Grammis för. Nu, snart fyra år senare är de aktuella med sitt debutalbum. Bröderna har jobbat på plattan i ett och ett halvt år. De har alltid velat göra en fullängdare, men föreställningarna om vad ett album egentligen är och vad det ska innehålla gjorde att kreativiteten låste sig. “Du vet, att det ska vara konceptuellt, säga någonting och stå för nåt. Det behöver inte vara fel, men jag tror det gjorde att det körde ihop sig lite för oss i början”, säger Sammy. När de mötte den svenska producenten LIOHN blev allt mindre pretentiöst samtidigt som kvalitén höjdes. Det är där vi har landat idag. ”Det är en platta med många olika sound, färger, stories och lekfullhet”, fortsätter Sammy.

Jag skulle säg att vi är längst fram i vårt egna tåg

 

Innan bröderna började släppa musik 2016 hade de aldrig varit i en studio. “Jag pluggade till arbetsterapeut” säger Sammy. “Och jag pluggade till redovisningsekonom”, fortsätter Johnny. “Hur fan spelade vi in den första låten ens?” säger Sammy fundersamt. Debutsingeln “Falang” spelades in i en liten hemmastudio. Då hade de aldrig skapat musik förut och hade ingen koll på hur branschen fungerade. Ett år senare kom deras EP ST.RECK. “Det är en annan tid, jag kan inte ens relatera till den EP:n idag, säger Sammy. Johnny fyller i: “ … men jag gillar såklart flera låtar som ‘Bevis’, ‘Skrikit klart’ och ‘Titta fram’”. Något som är utmärkande för brödernas musik – är att den är svårplacerad. De är inte heller särskilt sugna på att lägga den i något fack. Själva känner de att många inte riktigt fattat deras grej, även när musiken varit mer konkret. “Frågan har legat i luften. Vad är vi liksom?” säger Sammy. Jag frågar varför de tror att folk haft svårt att förhålla sig till deras musik.

För att det inte finns nåt att förhålla oss till i Sverige. Jag skulle säg att vi är längst fram i vårt egna tåg. Det vi gör skiljer sig från det andra gör – och då är det svårt att placera oss i en familj. Med oss är det svårt att säga vart man ska börja diskussionen. Än så länge börjar den hos oss och slutar hos oss, säger Sammy. 

– På plattan använder vi oss av mycket olika ljudbilder som vi velat experimentera med. Det känns som vi lekt och skapat väldigt mycket bakom stängda dörrar. Folk har inte sett alla steg på vägen hit, så det känns nice att bara toucha folk med det nu, fortsätter Johnny.

Emma Zaremba

Emma Zaremba

Något som slår mig när jag går igenom BENNETT’s diskografi är att de i princip inte har några gästartister. På “Snackar vi” från debutprojektet hörs Neamo Kid, “40/40” från 2018 gästas av Henok Achido och “CHANS” från samma år har en feature från Parham. Efter fyra år av musiksläpp är det ganska glest. “Vi är ju redan två stycken”, skrattar Johnny. “Sammy featuring Johnny” säger jag skämtsamt. 

– Det känns som att musikbranschen har varit lite segregerad, folk har mest jobbat med de man redan känner istället för med de man beundrar. Så vi reached out till de vi faktiskt ser upp till. På det här projektet blir det ibland så att vi plockar bort en av våra verser och lämnar plats för någon annan istället för att bara täcka låten med våra röster. Det finns låtar där vi tar mindre plats och jobbar mer bakom kulisserna, säger Johnny. 

OCH DU HETER? hörs gästinhopp från norska Lil Halima, Yemi, Fricky och Lorentz. Den tidigare släppta låten “FLYGER HÖGT” är en av de äldsta låtarna på plattan. Grunden för spåret producerades redan 2018 – ett och ett halvt år innan Fricky hoppade på den. Bröderna slogs av att Aqua Aura-rapparens röst skulle göra sig perfekt på det atmosfäriska spåret. Kort därefter förde vännen och producenten Nisj samman artisterna – och det var så samarbetet kom till. Om “FLYGER HÖGT” är projektets mjukaste låt, är den elektroniska och Lorentz-gästade “LEV MED MIG” den självklara klubbangern. De lärde känna varandra när de var med på Lorentz “Love and respect / Doggfather”-turné 2017. “Vi får se vad folk tycker om låten, för den är club friendly. Tyvärr, med tanke på tiderna’’, säger Johnny och syftar på den stundande coronakrisen som slagit hårt mot kulturlivet och tvingat klubbar och konsertlokaler att stänga ner temporärt. “Det är kul för asså, jag har lyssnat fett mycket på hiphop hela mitt liv. Och när jag går ut är det ofta hiphop, hiphop, hiphop …  På senaste har jag nästan slutat fucka med det på klubben, det har blivit lite tröttsamt. Jag tror det är utifrån den känslan som låten kom till. Att en klubblåt inte bara behöver vara en hiphopbanger – utan det kan vara någonting helt annat också”, fortsätter Sammy.  

 

Jag tycker inte man ska sluta drömma om vart svensk hiphop kan ta sig

 

 

Plattans avslutande spår ”SVART” diskuterar rasistiska stereotyper och fördomar. De hörs rappa över ett beat som skiftar mellan hård Drum & Base och elektroniska dansvibbar. En annan låt som sticker ut, men på ett helt annat sätt, är den raka och ärliga “LUST”, som handlar om just: sexuell lust, BDSM och sex i allmänhet (för att vara exakt). När jag nämner låten skrattar killarna och undrar nyfiket vad jag tycker om den. Jag konstaterar att spåret faktiskt är lite konstigt, inte dåligt, men definitivt annorlunda. Bland annat tänker jag tillbaka på raden: “Dogge Doggelito är mitt safe word”. “Hela refrängen är cringe typ, och det är nice. Jag gillar när saker bara händer i stunden”, säger Sammy. Så, hur kommer det sig att de väljer att göra en låt om ett ämne som många andra skulle tycka var obekvämt och stelt? 

“Det är kul att inte hålla tillbaka på saker ibland, gå på känslan för stunden och skita i allt annat för en sekund”, säger Johnny.

Emma Zaremba

Emma Zaremba

Jag undrar hur framtiden ser ut för BENNETT. Förhoppningsvis kommer det flera musikvideos till projektet och planen är dessutom att släppa merch. Tanken var egentligen att styra ordentliga spelningar, en riktig show, då plattan är väldigt live-vänlig. Men på grund av COVID-19 har alla planer på eventuella gig satts på paus. 

– Det är på stand by nu, vissa datum har skjutits upp och andra är helt inställda. Det är ovisst, vi vet inte hur det blir. Det kan försvinna i sommar, i höst eller 2021 … Förhoppningsvis är det över till sensommaren, säger Johnny fundersamt.

– Du låter som en pandemi expert nu, asså vad händer? skrattar Sammy.

– Johnny Tegnell, flinar Johnny. 

2018 spelade BENNETT på musikfestivalen Boston Calling i just Boston tillsammans med IKEA. De körde svensk hiphop live i USA vilket gick förvånansvärt bra, men de spelade också en osläppt låt på engelska. Jag undrar om de tänker släppa mer musik på engelska. Just nu finns det inga planer på det, men det hindrar inte BENNETT från att tänka stort och ha en stark tro för vart svensk hiphop kan ta sig. De tror dock inte att artister behöver släppa musik på engelska för att slå igenom på ett internationellt plan. 

– Det hade varit nice för hela svenska hiphopscenen om den blev mer tillgänglig för en bredare publik. Först och främst resten av Skandinavien sen Europa och förhoppningsvis resten av världen. Jag tycker inte man ska sluta drömma om vart svensk hiphop kan ta sig, avslutar Johnny. 

Lyssna på OCH DU HETER? nedan.