Intervju: Daniela Rathana & Oskar Linnros om singeln ”Testamente”

Ett smakprov från Danielas kommande debutalbum

Så länge människan har haft förmågan att skapa musik, har det varit ett medel som för oss samman. Men vad händer egentligen när världen plötsligt befinner sig i en pandemi och vi inte får samlas i grupper större än åtta personer? Att det nya viruset Covid-19 satt sina spår råder det ingen som helst tvekan om, och inte minst inom musikbranschen. Uppskjutna releasedatum, inställda livespelningar och klipp på människor världen runt som sjunger tillsammans från balkongen – har blivit vardagsmat. 

Den Stockholmsbaserade sångerskan Daniela Rathana är en av de som fått uppleva hur det är att göra debut under en pandemi. Hon är just nu aktuell med sin senaste singel “Testamente” som gästas av hennes A&R och kollega Oskar Linnros. Vi möts upp i deras studio (på en hemlig location i Stockholm) inte ens ett dygn efter singelsläppet. Det är här i studion som de jobbar på Danielas kommande debutalbum, som följer upp EPn Halva vägen fri från 2019.

Just nu kan jag inte bli glad av att gå ut i världen, så jag måste liksom gå in i någonting istället

Singeln “Testamente” kom från första början till mest på kul, vilket återspeglas i det lekfulla soundet. Oskar lekte fram ett beat som sedan fick en touch av producenten Charlie Bernardo. Allt klickade och låten växte fram naturligt. Jag gick jag hem och typ drack vin och ba skrev en vers på kul. Och sen la jag in den och det kändes bara helt organiskt” berättar Oskar. Trots låtens lekfulla natur är den även en spegling av samtiden. Daniela berättar om hur det känns att inte alltid orka checka in med sina vänner hela tiden – och att faktiskt tillåta sig själv att koppla bort och stänga av. “Just nu kan jag inte bli glad av att gå ut i världen, så jag måste liksom gå in i någonting istället” säger hon. 

Även om låten lyfter ämnen som just att koppla bort, är det viktigt att poängtera att varken Daniela eller Oskar egentligen är “anti” sociala medier. Men visst finns det en viss hatkärlek. Samtidigt som det ger mycket att som artist kunna hålla kontakt med sina lyssnare och skapa kreativa alternativ till de fysiska livespelningar som inte längre är möjliga – finns det en problematik. Det handlar delvis om en olustighet inför att matas med algoritmer och en ständig horisontell jämförelse. “Jag vill inte bli en produkt. Jag är jättekonstig och jag vill vara jättekonstig!” poängterar Daniela och belyser vikten av att aldrig kompromissa med sin originalitet. 

Många pratar om 10.000-timmarsregeln, alltså att vem som helst kan bli expert på vad som helst med 10.000 timmars övning. Inom exempelvis musikbranschen ser det annorlunda ut, och det krävs definitivt mer än så. Det är på många sätt en extrem bransch som tar mycket tid och fokus, och det är i princip omöjligt att inte kompromissa med något i livet. För Oskar blev en av de uppoffringarna just sociala medier, som till exempel Instagram. Själv har han än idag aldrig loggat in på Instagram. “En del kan välja bort att skaffa typ barn och familj, eller att festa. Men i mitt fall blev det sociala medier. Jag kände ba, imma sit this one out – jag är lika mycket artist även om jag sitter här själv och spelar och ingen hör mig” berättar han.

Första gången Daniela och Oskar fick kontakt, gick Daniela i gymnasiet. Allt började med ett fan-mail som senare ledde till att hon gick Oskars producentkurs Rec Collective i samarbete med Spotify och Universal. Då hade de dock inte särskilt mycket kontakt, utan det var inte förrän några år senare som de faktiskt började jobba ihop. Under en Kent-spelning fick Oskar plötsligt syn på någon på storskärmarna som direkt fångade hans uppmärksamhet. En av körsångerskorna var nämligen Daniela Rathana. Jag skulle precis sticka iväg och turnera, och ba ‘shit jag ringer Daniela’ Hon hade redan jobbat med många duktiga, etablerade människor så allt bara flöt ihop. Det är en relation som vuxit fram ganska långsamt under flera år, och blivit väldigt bra” berättar Oskar. 

Daniela började som körsångerska i Oskars band, men det fanns alltid en dröm om att själv ta rollen som huvudakt på scen. “Jag har alltid sett mig själv som sångerska i första hand. Jag vill bara sjunga hela tiden så det har inte spelat någon roll vart på scen jag står så länge jag får sjunga … Men jag vill också skriva musik och sjunga egna låtar” berättar Daniela. 

Under gymnasiet skrev hon en låt som gymnasieprojekt. Hon sålde sin dator för att ha råd att spela in en musikvideo. Det spåret ledde till att hon blev signad till ett bolag och hon var beredd att kicka igång en karriär. Idag är hon på många sätt glad att hon valde att vänta, bland annat på grund av att hon inte hade insett vem hon var som artist. “Jag vet inte ens om jag har insett det än. Jag utforskar det hela tiden” säger Daniela fundersamt.

Idag är hon signad till Oskars skivbolag Dundra och åren på scen tillsammans med bandet har gett henne live-erfarenhet, men även insikt i hur det är att faktiskt lägga 100% på musiken och ett liv som artist. Jag undrar hur det är att ha Oskar som A&R och Daniela berättar att hon jobbat med många olika människor innan hon landade i teamet på Dundra:  

“Jag vet inte om jag berättat det här innan … men jag skulle skicka ett röstmemo med piano och sång för feedback. Den feedback jag fick var bara ‘Höj basen’. Men det fanns liksom inte ens nån bas i det här memot. Från den nivån kom jag – till att jobba med Oskar som kan komma med en helt annan musikalisk input och feedback, och vet vilket psyke som krävs för att vara artist” 

Och Oskar fyller i; 

“Om det är något som jag är glad att Daniela får göra, är det att hon gör musik med en musikalisk mognad som både når ut till många – och som hon förhoppningsvis kommer kunna stå för senare. För är det något jag själv önskar, så är det att jag hade fått misslyckas mer bakom stängda dörrar. Det har varit en svår resa för mig att ta mig bort från den jag var när jag var 19 och spelade in musik hemma i Spånga”

Daniela har utan tvekan lyckats bygga upp en unikt artistpersona, som dessutom känns nära vem hon är som person. Den musik hon släpper återspeglar hur det är att träffa henne IRL över en fika, eller på fest. Det går helt enkelt att höra vem hon är genom musiken, vilket bygger upp en känsla av närhet och får varje spår att kännas genuint. “Min musik när jag var typ 19 var bara en hundradel av vem jag var, så jag tror Daniela står på mycket stadigare ben för att bygga en bra karriär än vad jag gjorde då” säger Oskar, och Daniela nickar instämmande. 

 

“Jag vill inte bli en produkt. Jag är jättekonstig och jag vill vara jättekonstig!”

Just nu jobbar de på Danielas kommande debutplatta. Skivan kommer bland annat skilja sig från den tidigare EPn på så sätt att hon jobbat med en ny familj. Utöver Oskar, kommer vi få höra produktion från bland andra Charlie Bernardo och Mapei. “Dels har mitt sound inspirerats av deras hiphop-influenser, men sen befinner jag mig också på en helt annan plats i livet. Jag är mycket gladare nu än vad jag var när jag spelade in EPn. Mina lyssnare kommer bland annat få ta del av mycket mer uppåt-musik” berättar Daniela när jag frågar vad vi kan förvänta oss från projektet. 

“Det känns som att det här albumet står på sina egna ben och krockar mot vad andra håller på med i Sverige just nu. Det är kontextuellt starkt. Jag skulle vilja kalla det orädd musik och Daniela jagar inga lätta poänger. Jag tror många jagar topplaceringar, men det känns kul att vi i alla fall vågar ta vissa risker. Det får gå hur bra eller hur dåligt som helst” avslutar Oskar. 

Att släppa musik i en pandemi är inte enkelt. Särskilt inte i en värld med klubbförbud, om en planerar att släppa spår ämnade för dansgolven. Förhoppningsvis kan vi ta del av en fullängdare från Daniela Rathana inom kort (och även kunna se henne live …) Tills dess kan du lyssna på “Testamente” nedan!