Jerry Greenfield lämnar Ben & Jerry’s efter nästan 50 år

Jerry Greenfield lämnar Ben & Jerry’s efter 47 år - grundaren kritiserar Unilever för att begränsa företagets sociala engagemang.

Jerry Greenfield, en av grundarna bakom Ben & Jerry’s, meddelar att han lämnar det ikoniska glassmärket efter nästan fem decennier vid rodret. Greenfield startade företaget tillsammans med Ben Cohen 1978, och har sedan dess varit en av de starkaste rösterna bakom dess sociala engagemang och unika profil.

Orsaken till avgången, enligt Greenfield, handlar om meningsskiljaktigheter med moderbolaget Unilever. Han menar att företagets frihet att driva sociala frågor och engagera sig i samhällsdebatt har urholkats över tid.

”Det är ett smärtsamt beslut. Jag har varit med sedan starten i en liten bensinstation i Vermont och sett företaget växa till en global aktör. Men den sociala missionen som alltid gjort Ben & Jerry’s unikt har försvagats,” säger Greenfield.

När Unilever köpte Ben & Jerry’s 2000 fanns det klausuler som skulle skydda grundarnas vision och företagets rätt att ta ställning i sociala och politiska frågor. Greenfield menar nu att dessa skydd har försvagats, och pekar på kontroverser kring bland annat Israels ockupation av Västbanken och konflikten i Gaza som exempel där Unilever försökt begränsa företagets uttalanden.

En annan punkt som skapat spänningar är förändringar i ledningen. Greenfield har kritiserat att tidigare VD:n David Stever lämnade sin post, och menar att detta speglar en vilja från moderbolaget att tona ner företagets aktivism.

Unilever har i sin tur avvisat kritiken och säger att de fortfarande stöder Ben & Jerry’s värderingsdrivna mission. Moderbolaget håller just nu på att omstrukturera sin glassdivision under namnet The Magnum Ice Cream Company, och säger att man vill fortsätta respektera Ben & Jerry’s grundläggande värderingar.

Greenfields avgång sätter fokus på en större fråga: hur företag kan balansera vinst med socialt engagemang. Ben & Jerry’s har under decennier varit känt inte bara för sina innovativa smaker utan också för att våga ta ställning i frågor som miljö, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

För många kunder som ser Ben & Jerry’s som mer än bara glass kan avgången påverka hur autentiskt företaget upplevs. Frågan är nu hur varumärket kommer navigera sin sociala profil utan en av sina grundare. Det som är klart är att en era har nått sitt slut, och att Jerry Greenfield lämnar efter sig ett arv av glass och aktivism som få andra varumärken kan matcha.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ben Cohen (@yobencohen)