Kanye West avslöjar samarbete med GAP

GAP-aktien ökar med 42% efter nyheten

Det var igår som Kanye West återvände till Twitter för att avslöja det nya samarbetet mellan YEEZY och GAP. Den kommande kollektionen har döpts till YEEZY GAP och förväntas släppas tidigt 2021. I samma veva gav han ett smakprov från kollektionen med texten ”#WESTDAYEVER”.

Enligt ett uttalande till The New York Times kommer projektet styras med Kanye som creative director och producera “modern, elevated basics for men, women and kids at an accessible price point.

Enligt uppgifter sträcker sig samarbetet 10 år och kan för nyas halvvägs. GAP tror att YEEZY kommer att ha ökat deras årliga försäljning med 1 miljard dollar. Avtalet är format att YEEZY får royalites baserat på försäljning över det kommande decenniet.

Mark Breitbard som är Global Head of Gap Brand Mark Breitbard välkomnande Kanye:

“We are excited to welcome Kanye back to the Gap family as a creative visionary, building on the aesthetic and success of his YEEZY brand and together defining a next-level retail partnership.”

Kort efter nyheten gick GAP-aktien upp med 42% och ökade GAPs värde rejält till $4.8 miljarder dollar. Trots de goda nyheterna är GAP-aktien nere mer än 20% i år.

Kanye har tidigare historik med GAP då rapparen jobbade för varumärket under tonåren och sade i en intervju från 2015 att han ville bli ”Steve Jobs of the GAP” samt att han ville ha full kreativ kontroll av GAP.

https://twitter.com/kanyewest/status/1276462079625445382

https://twitter.com/kanyewest/status/1276538686595895297