Ny KSI-låt clownas på internet – säger ifrån på Instagram

Den mångsysslande Youtuberns nya singel "Thick of It" med Trippie Redd har inte tagits emot väl – Dissas av Speed, Kai Cenat m.fl.

KSIOlajideBT, mer känd som bara KSI, har sedan det tidiga 00-talet varit en online-profil på många sätt. Han slog igenom på Youtube för sina humoristiska sketcher och FIFA-videos, varav han senare grundade det oerhört populära skaparkollektivet Sidemen som idag är en av plattformens största kanaler.

Vid sidan av Youtube har KSI även nått stora framgångar som affärsman, då han tillsammans med Logan Paul grundade energidrycken Prime som idag finns på de flesta matbutikers hyllor. Han har även boxats professionellt mot bland andra Paul och Tyson Fury.

Den fjärde delen av KSI:s repertoar är den som rappare, då han sedan starten på Youtube-karriären släppt musik som till en början var mer oseriös men som idag är mycket mer än en hobby. Hits som ”Holiday” sitter idag på över 173 miljoner streams på Spotify och med rappare som Lil Durk, Polo G och Future bland sina features är det klart att KSI satsar på riktigt.

Hans senaste singel ”Thick of It” med Trippie Redd har dock stött på rejält motstånd från lyssnarna. Efter att låten släpptes på fredagen den 4 oktober med en tillhörande musikvideo har den clownats över i stort sett hela internet, både av fans men även andra kreatörer.

Till en början med har musikvideon, som i skrivande stund har över sex miljoner visningar, bombarderats med dislikes som nu nått upp till 692 000 jämfört med de 148 000 likesen.

Fans har även påpekat att KSI har blivit ratioed på sin egen video då toppkommentaren på Youtube har 152 000 likes, 4 000 mer än själva musikvideon.

Mest kritik har KSI:s flow fått, då hans trallvänliga melodi har liknats till en Disney-film av streamers som Kai Cenat.

Även iShowSpeed gav sig in disståget genom att FaceTimea KSI när han reagerade på videon. Han låtsades då tycka om låten, innan han till slut vände och kallade den för det sämsta han någonsin hört.

Efter flera dagar av konstant clownande från fans, kollegor och allmänheten verkar KSI har fått nog, då han nu gått på en rant via både X och Instagram där säger ifrån mot hatarna. Han har bland annat svarat på DramaAlert, som påpekade att bilar kört omkring och spelat musikvideon i London som marknadsföring.

På sin Instagram Story har KSI även klagat på skämtsamma noteringar för låtens text på Genius, samt att han anser det vara ”trendigt att hata” på honom.

KSI har även stött på kritik för marknadsföring av låten, då han länkade till en ”ursäkt” för en beef med en annan Youtuber som istället lurade tittare till reklam för ”Thick Of It”. KSI har nu ändrat tweeten till att leda direkt till hans musikvideo, men Community Notes från X och kommentarer från hans följare står kvar.