Lacoste firar 90 år med världsresa

Franska klassikern har med sin gröna krokodil blandat sport och mode världen över, jubileumskampanjen firar sub-kulturer

”Who moves the crocodile?”

Den frågan ställer sig Lacoste när de påbörjar firandet av sina 90 år som märke. När René Lacoste grundade krokodilen blev den först älskad av idrottsutövare, inspirerad av Renés egen professionella idrottsfamilj, och spreds sedan över Frankrike. Över tennis- och golfbanor och vidare ut mot klubbar och gator.

Med varje nytt hörn av världen som Lacoste berörde skedde en unik kulturell korsbefruktning, där influenser från gatukulturen blev den största drivkraften för märkets utveckling. Inom kort dök krokodilen dök upp på modebanorna, bland musiker, konstnärer och kreatörer, följde sin väg genom vintage retroscenen och skrevs in i popkulturen. När märket nu fyller 90 vill Lacoste titta över alla kulturer som berört och berörts av krokodilen, genom att besöka ”Lacoste Communites”.

Sao Paulo, Tokyo, Miami, Marseille, New York, Seoul, Paris. Det är städerna som kommer att se olika evenemang i krokodilens tecken under maj och september. Hur detta kommer ta form återstår att se, men det lär dyka upp överraskningar på Lacostes sociala medier framöver, ännu mer info om initiativet finns på hemsidan.