Levi's & KENZO släpper denimkollektion

Två ikoniska märken möts i denim genom Nigos första samarbetskollektion för modehuset

En autentisk denimgarderob som svävar mellan tradition och innovation, så kan Levi’s x KENZOs senaste kollektion beskrivas. Det fransk-japanska modehuset fick BAPE-grundaren Nigo som Creative Director tidigare under 2023 och samarbetet med Levi’s blir det första under hans ledning.

De kulturella arven från jeanspionjären Levi’s amerikanska historia och de eklektiska experimenten från KENZO går ihop för att skapa denim som är både klassisk och utmanande. Kapselkollektionen består av cirka tjugo plagg och accessoarer, huvudsakligen tillverkade i högkvalitativ japansk denim från ikoniska textilstaden Kaihara.

Nigos passion för denim och dess betydelse i modehistorien har setts genom hans karriär med både BAPE & Billionaire Boys Club och återspeglas i arvet från Kenzo Takada, vars intresse för enkelheten i denim och dess demokratiska anda inspirerade honom att lansera KENZO JEANS år 1968. Tillsammans utgör dessa komponenter en garderob som bygger på dialog mellan Americana, japansk konstruktion och Kenzo Takadas gener, vilket inspirerade samarbetet mellan KENZO och Levi’s.

Samtliga plaggen i kapselkollektionen är dessutom försedda med en gemensam logotyp som kombinerar den klassiska “two horse pull”-ikonografin från Levi’s med KENZO:s logotyp. Metallknapparna från Levi’s är präglade med KENZO:s karakteristiska emblem, den ikoniska Boke-blomman, medan bakfickorna pryds av den välkända Levi’s arcuate-sömmen.

Kollektionen är tillgänglig nu och finns i KENZO-butiker över hela världen, i utvalda Levi’s-butiker, KENZO:s partnerbutiker, samt på både KENZO och Levi’s hemsidor.