Lotta Volkova avslöjar sin kollektion med adidas - se bilder här

Stylisten bakom de kända varumärkena Vetements & Balenciaga jobbar nu med adidas 

 

Stylisten Lotta Volkova, eller “the guy-behind-the-guy” som hon också kallas för, avslöjar sin efterlängtade kollektion med sportmärket adidas. Hon har varit stylist för de största modemagasinen, jobbat med Marc Jacobs och Kanye West, samt under många år agerat som Demna Gvasalia’s högra hand genom sitt jobb som in-house stylist för Vetements och Balenciaga. Därmed har Volkovas arbete inte bara varit orsaken till några av decenniets hetaste trender, utan hon har också lyckats lyfta modehus samtidigt som hon fört modeindustrin i nya riktningar. 

 

“I feel adidas has always been around. What I mean is it has been such a reference in Eastern European culture, as well as Western subcultures, interpreted in so many ways”

 

Under den senaste tiden har egna projekt varit i fokus för Volkova. Stylisten har bland annat gått från att styla till att också börja designa. För två år sedan kontaktades Volkova av det kända sportmärket adidas för ett projekt – och ett år senare presenteras en kollektion designad av stylisten. 

Kollektionen, som presenterades tidigare i år, har varit en mycket efterlängtad sådan. Många är exalterade över att se Volkovas tolkning på det ikoniska sportmärket. I ett uttalande till modemagasinet Vogue beskriver Volkova hur adidas väcker nostalgiska känslor hos henne och påminner om stylistens barndom i Ryssland: 

adidas approached me around two years ago with an idea to work on an undefined project together. I feel adidas has always been around. What I mean is it has been such a reference in Eastern European culture, as well as Western subcultures, interpreted in so many ways. And its influence has gone way further outside of sports or even the fashion milieu. For example, I love those kids in Russia who tattoo adidas stripes on themselves, or shave them out on their heads, or make those stripes into massive stickers, branding their cars”, berättar hon för Vogue.

Mot slutet av veckan avslöjades bilder på kollektionen. Volkovas tolkning på adidas visar bland annat tydliga 70-tals referenser. Stylisten har lyckats designa plagg som återupptar den ikoniska sportiga “vintage adidas”-känslan. Kollektionen består av allt från typisk sportswear, till badkläder och intressanta accessoarer i färgglada pastellfärger. 

I kollektionen presenteras också Volkovas twist på den berömda adidas adilette-tofflan, där stylisten lagt till en klack som får tofflan att påminna om en typisk mule-toffla med platåsula från 70-talet eller tidigt 00-tal. Trots Volkovas tolkning behåller tofflorna sin typiska adilette-identitet med adidas Trefoil-loggan och de legendariska tre strecken. 

Lotta Volkova x adidas Originals lanseras den 13 augustiadidas hemsida.

 

 

Bild: Getty Images / Matthew Sperzel