Louis Vuitton presenterar in-real-life-modevisning i Tokyo för ‘Message in a Bottle’-kollektion

Det franska modehuset presenterar SS21-kollektionen för andra gången & svarar på kritik

 

Franska Louis Vuitton inleder modemånaden september med att för andra gången presentera sin Spring/Summer 2021-kollektion. Den här gången med en in-real-life-modevisning i Tokyo. 

Efter att kollektionen först gjorde debut i Shanghai förra månaden, anländer ‘Message in a Bottle’ till den japanska huvudstaden för att presentera en uppdaterad version av Spring/Summer 2021. Uppsättningen består av 59 nya looks samt en unik, spännande och mycket lekfull tolkning på herrmode.  

Genom Message in a Bottle har Virgil Abloh, modeskapare och artistic director för herravdelningen på Louis Vuitton, inte bara utforskat en färgglad kollektion med lekfulla vibbar, utan Abloh har också på ett mycket spännande sätt lyckats experimentera med visuella, nästan hypnotiska, motiv. Abloh menar att kollektionen är en slags hyllning till den så kallade ‘karantän-kreativiteten’ 

Kollektionen, som totalt består av 119 looks, kombinerar stilren sömnad med typiskt Virgil-Abloh-streetwear-design samtidigt som den behåller LV’s traditionella, formella och lyxiga identitet. Gemensamt för alla hundranitton looks är dock att de på något sätt utforskar visuella detaljer – allt från minimalistiska färger och geometriska former till ett hypnotiserande tryck, plagg med fastsydda föremål och solglasögon. 

‘Message in a Bottle’ skapade dock en kontroversiell diskussion på sociala medier i samband releasen förra månaden, då Abloh anklagades för att ha kopierat belgiske modedesignern Walter Van Beirendonck. Många, inklusive Van Beirendonck, menar att tydliga likheter kan utpekas mellan ‘Message in a Bottle’ och Van Beirendoncks Fall-Winter 2016 och Fall-Winter 2018 kollektioner. 

 

 

Det är inte första gången som Abloh anklagas för att ha kopierat andra designers, och i ett uttalande till plattformen Hypebeast berättar Van Beirendonck om sin besvikelse: “Virgil did it again: this is not just copying, this is using my world, ideas, colors, signature, cuts, shapes as his collection moodboard.”

Inför den andra presentationen av ‘Message in a Bottle’ i Tokyo, släppte Abloh och hans team på Louis Vuitton ett presskit med bland annat bilder från visningen och scenografin, men också ett dokument på 83 sidor där Abloh och hans team förklarar inspirationen bakom kollektionen – kanske som ett svar på all kritik om plagiarism?

I dokumentet beskrivs bland annat hur Abloh och hans team inför Spring/Summer 2021 kollektionen valt att återuppliva den ikoniska ‘Marc Jacobs for Louis Vuitton’ eran, samtidigt som Abloh inspirerats av konstnären Pablo Picassos ‘African Period’ och Ghanansk konst. 

Se bilder från kollektionen i bildserien ovan och streama nedan.