
Foto: Meta
Nu börjar Meta ta betalt för Facebook och Instagram i Sverige
Nu måste svenska användare välja: betala för Instagram och Facebook eller bli spårade. EU ifrågasätter om Metas modell är laglig.
Meta har börjat rulla ut en ny modell i Sverige som tvingar användare att välja: antingen betala 75 kr i månaden för att slippa reklam på Facebook och Instagram, eller acceptera att du blir spårad för att få använda apparna gratis.
Vad handlar det här om egentligen?
Det här är Metas sätt att anpassa sig till EU:s nya regler kring dataskydd. De måste ge oss ett val: betala eller godkänn att vi samlar in din data för riktad reklam. Enkelt förklarat, vill du ha det gratis? Då får du låta Meta hålla koll på vad du gillar och vad du gör. Om du inte vill bli spårad och inte heller vill betala, då är det hejdå till dina sociala medier.
EU är inte helt nöjda
EU-kommissionen kollar nu om det här verkligen är lagligt enligt nya DMA-lagen (Digital Markets Act). Kritiken är att valet inte är ett ”riktigt” val, du ska kunna använda tjänsten utan att behöva betala eller offra din integritet. Om Meta fälls kan de få böta upp till 10% av sin globala omsättning, vilket är mycket pengar.



